Orrefors gör glas till USA’s utrikesdepartement och ambassader

Orrefors Kosta Boda AB har fått uppdraget att leverera glas till USA’s utrikesdepartement samt deras 400 ambassader runt om i världen. Orrefors har skapat en speciell servisglasserie, exklusivt för USA’ utrikesdepartement, där den ursprungliga formen är hämtad från ett klassiskt Orreforsglas, designat Gunnar Cyrén. Glaset har fått det romantiska namnet Jasmine och är ett elegant, stilrent glas med guldmålat tillägg samt utrikesdepartementets officiella emblem blästrat på kupan. ”Vi är otroligt stolta och glada att vi har blivit utvalda bland en mängd glasleverantörer och vi ser fram emot ett långt givande samarbete. Detta är också ett viktigt steg för det svenska handgjorda glasets roll på den internationella marknaden som jag hoppas kommer gynnas oss även i andra sammanhang.” säger Orrefors Kosta Bodas affärschef Hasse Ljungdahl. Orrefors Kosta Bodas USA-bolag har varit drivande i projektet och haft den dagliga kontakten med det amerikanska utrikesdepartementet. Jack Repetto, VD för Orrefors Kosta Boda US kommenterar affären. ”Vi är väldigt nöjda och stolta att vi har fått möjligheten att göra detta vackra servisglas till utrikesdepartementet. Det ger oss en möjlighet att få visa upp det högkvalitativa hantverket från våra glasbruk i Sverige.”