Orrefors IPA släpps på FORMEX

Den omåttligt populära serien Beer med ölglas speciellt utformade för Ale, Pilsner och Lager utökas i år med ett unikt glas för IPA. Glasen i serien är designade för att framhäva de främsta doft och smakupplevelserna ur varje ölsort, och nu hyllar vi India Pale Ale.

Välkommen till lanseringen på FORMEX den 20:e augusti kl.11.00.

”IPA är i grund och botten en ale, ett överjäst öl, och borde därför komma bäst till sin rätt i ett rakt högt ale-glas, men det stämmer inte. Stor mängd humle och malt ger mycket doft och smak och oftast högre alkoholhalt, det gör att oönskade restdofter av svavel som annars finns i en ale inte märks. Därför kan ett IPA-glas gärna ha en form som inte döljer något utan lyfter fram doft och smak genom att det sluter sig vid mynningen.”
- Erika Lagerbielke, professor i glasdesign

Erika Lagerbielke, professor i glasdesign är formgivaren av internationellt prisbelönade Difference med vinglas värda världens främsta restaurang Noma i Köpenhamn, hon är också skaparen av designklassikern Intermezzo med den signifikativa droppen, och nu senast med glasserien Beer som skördat stora framgångar bland världens öl-connoisseurer.

”IPA är speciellt även på ett annat sätt. Det är ett öl med mycket attityd och många bryggerier framställer sig själva som rebeller som går sin egen väg. Det är mycket dödskallar, graffiti och annat på etiketterna. I min värld så har Orrefors svårt att få förtroende som rebell eller punk, men genuina kan vi vara. Det gällde också att hitta ett uttryck som inte redan täcktes in av de andra glasen i serien Beer och vi ville inte göra ett vinglas för öl. Alltså skapade jag ett glas som med en kort tulpanformad aromkupa, för att lyfta fram fyllig maltighet och aromatiska humledofter samt friskhet, som fortsätter ned i en rak form som bildar glasets fot.”
- Erika Lagerbielke, professor i glasdesign

Orrefors Beer IPA premiärvisas på FORMEX 19-22:e augusti tillsammans med en nykomling på Stockholms mikrobryggeriscen. Samtidigt visar vi massvis av andra nyheter.

Vi finns även representerade i Kista på Promotionmässan 18:e - 20:e augusti.

Marknadschef
Thomas Hagström

thomas.hagstrom@orrefors.se

Marknadsassistent
Theodor Camitz
theodor.camitz@orrefors.se

www.facebook.com/orrefors
www.instragram.com/orrefors

Snabbfakta

Twittra det här
Pressträff äger rum på FORMEX, monter B01:29 den 20:e augusti 11.00 med formgivare Erika Lagerbielke på plats. Välkommen!
Twittra det här

Erika Lagerbielke
BEER-familjen utökas med Orrefors IPA.
Orrefors