Orrefors Nyheter 2017

Pressvisning på Formex kl. 9.30 på onsdag 18/1. Välkommen!

Orrefors Metropol. Design av Erika Lagerbielke. Munblåst i Småland.
Metropol är en modern serie kristallglas, med en droppe svart färg fångad i det klara glaset. Självsäker elegans och vass form gör Metropol till en framtida designklassiker.

Orrefors Snapsdjävul 2017. Design av Gunnar Cyrén. Munblåst i Småland.
För en komplett samling smådjävlar från Gunnar Cyrén kan alla entusiaster i år komplettera med en hukande glasdjävul i Metallic Turquoise.

Orrefors Morberg Exclusive Champagne - lanseras i Maj. Design av Per Morberg. Munblåst i Småland.
Morbergs exklusiva glasserie utökas med champagneglas i coupe-stil med äkta guldkant. Unikt designade av Per Morberg - skådespelaren, kocken och estradören - i en robust form med klassisk estetik, munblåsta i Småland, handmålade i guld och med signatur av Morberg.

Orrefors Morberg Collection Champagne - lanseras i Maj. Design av Per Morberg.
Succéserien Morberg Collection utökas med ett champagneglas i flöjtstil. Morberg Collection är en glasserie i modern skandinavisk design med form och funktionsom förstärker smakupplevelsen av mat och dryck.

Carat Klotvaser. Design av Lena Bergström.
Orrefors största succé genom tiderna utökas med två klotvaser. En liten och en stor. Med inspiration från juveler och ädelstenar har Lena Bergström förnyat den slipade kristallen med glasserien Carat. Den destinkta och unika asymmetriska slipningen speglar vår samtid men doftar också nordisk romantik. De senaste tillskotten i Carat familjen är båda värda sin vikt i kristall.

Graphic. Design av Magnus Forthmeiier.
Vår nya formgivare Magnus Forthmeiier bjuder på klot och cylindervaser med minimalistisk grafik. Den strama, minimalistiska enkelheten i designen mjukas upp av de suddiga, fritt flytande ränderna som sveper runt vasen, etsade på glasets yta. Fyll den med blommor – eller låt den bara vara som den är. Vasen fyller sin plats helt på egen hand eller samlad i en grupp, som ett stilleben av stillsam skönhet.

Organic. Design av Magnus Forthmeiier.
Vår nya formgivare Magnus Forthmeiier bjuder på klot och cylindervaser med en naturromantisk dekor. Likt skuggor står träden samlade i ring runt vasen. Denna sagans skog har etsats in i kristallens yta. Den spegelblanka tjärn som skymtar mellan stammarna är en optisk illusion som lockas fram av det tjocka glaset i vasens botten. Ren, minimalistisk design och en stillsam dekor gör den här vasen lika vacker med blommor, som utan.

Sweden. Design av Emma Ekberg.
Emma Ekberg har formgivit två skålar, Cities och Symbols i serien Sweden med tydliga dekorer. Cities: Stockholm, Göteborg, Malmö... välkända profiler från våra svenska städer blir här en böljande dekor runt skålen, etsad på glasets yta. Symbols: Älgar, dalahästar, glasblåsning, midsommar, norrsken... välkända ting och historier från vårt avlånga land berättas som en dekorativ ringdans runt skålen.
Lagom stor för godsaker, lätt att packa och ta med hem som minne från besöket i Sverige och omvänt - den perfekta, typiskt svenska presenten till utländska besökare och vänner.

Pressbilder för fri användning finns nedan.

Se bifogad PDF för alla nyheter, artikeldata, texter och priser.

Pressvisning på Formex
Monter B01:31