Småländska Orrefors växlar upp med Volvo Car Group

I Volvo Car Groups nya bilmodell XC90 förenas den senaste teknologin med exklusiv skandinavisk design. En av de mest utmärkande inredningsdetaljerna är Crystal Eye - en handgjord växelspak i kristall från Orrefors. Den stilrena småländska kristallen kommer som tillval i XC90 samt i flera framtida Volvomodeller och det är första gången någonsin som en bil har en hel växelspak i kristall.

Samarbetet mellan Volvo och Orrefors inleddes då Volvo utvecklade konceptbilen S60 och Orrefors fick det prestigefyllda uppdraget att ta fram en handgjord mittkonsol i kristall. Den svenska kristallen blev en uppskattad inredningsdetalj och när Volvo visade upp konceptbilen Concept Estate på bilsalongen i Genève 2014 var svenskt glas återigen en del av inredningen. Denna gång i form av en växelspak i kristall från Orrefors. Nu blir den stilrena växelspaken verklighet som tillval i Volvos nya bilmodell XC90 samt i flera kommande bilmodeller.

- Att Orrefors får vara med när svensk glasdesign, för första gången någonsin, förenas med modern bilteknologi i produktionsklara bilar är otroligt spännande. Volvos uppmärksammade Made in Sweden-kampanj var en hyllning till Sverige och för oss känns samarbetet som en hyllning till svenskt glas. Varje växelspak har tagits fram för hand av våra skickliga glasblåsare i glashyttan i Kosta i Småland, säger Magnus Andersson, vd Orrefors Kosta Boda AB.

Vackra, rena former och ytor är utmärkande för skandinavisk design och i nya XC90 kombineras träpaneler med mjukt läder och handgjorda detaljer i glas, som kommer som tillval.

- Att slå oss samman med Orrefors har varit ett mycket spännande projekt och det här är bara första steget i ett samarbete med mycket stora möjligheter. De ikoniska inslagen i svensk design, som exempelvis kristall, är nyckeln till Volvos ambition om att placera sig i toppen av bilindustrin. För mig som designer är det en ren glädje att arbeta med olika typer av material och kombinera dem med modern skandinavisk design i en högteknologisk premiumbilmiljö, säger Robin Page, Head of Interior Design at Volvo Car Group.

Nya Volvo XC90 lanseras vid midnatt den 26 augusti.

För högupplösta bilder, besök vår bildbank: www.orrefors.se/bildbank

Magnus Andersson, VD Orrefors Kosta Boda AB

Tele: 070 - 161 08 78