Ortoma AB meddelar rättelse av kommande finansiella rapporter

Ortoma AB meddelar härmed att bolagets kommande finansiella rapporter har angivits felaktigt i bokslutskommunikén avseende räkenskapsåret 2018 som offentliggjordes den 22 februari 2019.

Kommande finansiella rapporter för år 2019

Delårsrapport 1, 2019                   2019-05-24

Halvårsrapport, 2019                    2019-08-23

Delårsrapport 3, 2019                   2019-11-22

Bokslutskommuniké, 2019            2020-02-21

Ortomas vd Linus Byström

Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment SolutionTM (OTS) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer - och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer - och därmed öka effektiviteten. Ortoma har cirka 1 600 aktieägare och bolagets B-aktie är noterad på Spotlight Stock Market. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi.