CNN hyllar Norra Tornen – en av de mest banbrytande byggnaderna 2019

Oscar Properties Norra Tornen i Stockholm lyfts fram av CNN som en av de tio mest spektakulära byggnader som är med och ”formar världen 2019”. Övriga byggnader som finns med på listan är en undervattensrestaurang i Norge ritad av Snøhetta, Pekings nya flygplats och The Leonardo, en byggnad i Johannesburg som blir Afrikas högsta byggnad. Även det nya, omtalade kontorshuset i NYC, 30 Hudson Yards, ritat av Kohn Pedersen Fox, finns med på listan.

Oscar Properties har i samarbete med Reinier de Graaf på OMA, ett av världens mest ansedda arkitektkontor, skapat Stockholms nya landmärke Norra Tornen. De två tornen blir Stockholms högsta bostadshus och är ett samtida arkitektoniskt verk, en port in till staden och en knutpunkt mellan Vasastan och den framväxande Hagastaden.

– Uppmärksamheten internationellt kring Norra Tornen har varit extremt stor under hösten. Att CNN nu lyfter fram OMAs första projekt i Sverige som ett av de 10 mest intressanta och viktiga byggnaderna 2019 ser jag som ett kvitto på att det lönar sig att satsa på nyskapande arkitektur. Vi har vågat tänja på gränserna kring vad ett urbant boende kan vara och det sätter Stockholm på kartan, säger Oscar Engelbert, vd och grundare Oscar Properties.

Se hela CNNs lista här: https://edition.cnn.com/style/article/new-buildings-that-will-shape-2019/index.html

För mer information, vänligen kontakta:

Monica Nygren, Kommunikationsansvarig, Oscar Properties
+46 70 620 68 68
monica.nygren@oscarproperties.se

Oscar Engelbert, grundare och VD, Oscar Properties
oscar@oscarproperties.se

Om Norra Tornen

Norra Tornen består av 320 bostäder, varav 182 i Innovationen och 138 i Helix och har en höjd på 125 respektive 110 meter. Bostäderna flödar av dagsljus och har milsvid utsikt via de indragna terrasserna. I kombination med byggnadernas publika ytor är Norra Tornen ett för Stockholm helt nytt, urbant boende. Burspråken och de indragna terrasserna skapar ett växlande mönster som ger tornen dess karaktäristiska utseende.

Oscar Properties tilldelades projektet 2013 av Stockholms stad genom en markanvisningstävling där ett flertal välrenommerade arkitekter, utvecklare och byggbolag deltog.

OMA (Office of Metropolitan Architecture) som skapat Norra Tornen är ett av världens mest inflytelserika, prisbelönta och ledande arkitektkontor med verksamhet i Rotterdam, NYC, Beijing, Hong Kong och Doha. Kontoret förenar arkitektur med forskning om urbanism och ambition är att flytta fram gränserna för samtidsarkitektur och urbanism. Utöver Norra Tornen står OMA bakom en rad uppmärksammade projekt som Fondazione Prada i Milano, Qatar National Library i Doha, Timmerhuis i Rotterdam samt Taipei Performing Arts Centre, som för närvarande är under uppförande.

Oscar Properties bildades 2004 med visionen att skapa unika, designade, kreativa och moderna bostäder med utgångspunkt i varje byggnads historia. Modern design, arkitektur och en djup förståelse för hur människor vill leva och bo, har allt sedan dess varit kärnan i vår identitet. Oscar Properties har sedan starten uppfört en rad uppmärksammade bostadsprojekt genom både nyproduktion och konvertering. Projektportföljen uppgår till 3 835 bostäder, varav 963 bostäder är under pågående produktion. Vi köper, utvecklar och säljer fastigheter med attraktiva lägen med den långsiktiga strategin att vara aktiv inom både nyproduktion, omvandling och förvaltning. En byggnad signerad Oscar Properties kan vara en helt ny byggnad eller en äldre byggnad, såsom en skola, en fabrik eller ett postkontor. Gemensamt för samtliga Oscar Properties-byggnader är modern design och unik arkitektur.