Idag inviger Oscar Properties, OMA och BIG två nya landmärken i Stockholm

Idag den 8 november invigs Stockholms två nya landmärken: Norra Tornen av holländska OMA, på gränsen mellan Vasastan och Hagastaden, samt 79&Park av danska BIG på Gärdet. För första gången någonsin befinner sig de två världsledande arkitekterna bakom byggnaderna i samma stad, under samma dag, för att inviga var sitt bostadshus. Även Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr, stadsarkitekt Torleif Falk och Oscar Engelbert, vd Oscar Properties, deltar vid invigningen.

– Vad jag vet så har det aldrig hänt tidigare att en storstad inviger två byggnader av två olika världsarkitekter under en och samma dag. Norra Tornen och 79&Park är beviset på att det går att förändra och förbättra Stockholms stadsbild, säger Oscar Engelbert, vd och grundare Oscar Properties.

Norra Tornen – Stockholms högsta bostadshus

Arkitekt: Reinier de Graaf/OMA

OMA, som är ett av världens mest ansedda och framstående arkitektkontor, har i samarbete med Oscar Properties skapat Norra Tornen. Tvillingtornen är ett samtida arkitektoniskt verk, en port in till Stockholm och en knutpunkt mellan Vasastan och den framväxande Hagastaden. Med 320 bostäder, varav 182 i Innovationen och 138 i Helix, samt en höjd på 125 respektive 110 meter blir Norra Tornen innerstadens högsta bostadshus. Det första tornet, Innovationen, närmar sig slutligt färdigställande och byggnationen av Helix pågår.

Norra Tornen representerar en milstolpe för oss på OMA. Projektet är ett resultat av en ständig strävan att skapa det moderna boendet för nästa generation och att skapa största möjliga variation utifrån ett begränsat antal prefabricerade moduler. Utmaningen var att se bortom det traditionella sättet att utforma ett högt bostadshus och istället blicka mot individen, boendet och kanske till och med humanismen, säger Reinier de Graaf, partner på OMA.

79&Park – en terrasserande oas i cederträ och glas på Gärdet

Arkitekt: Bjarke Ingels/BIG

Oscar Properties har i samarbete med den välkände, danske arkitekten Bjarke Ingels, skapat en böljande, terrasserad byggnad i glas och cederträ som väver samman bostadskvarteret med Nationalstadsparken. Med sin moderna men ändå humana och hållbara arkitektur ger byggnaden med sina 169 bostäder nytt syre till Stockholms stadsbild och tänjer på gränserna kring hur vi kan leva och bo i staden.

– 79&Park upplevs som ett böljande landskap av bostäder som kombinerar fördelarna av villalivet med det kvalitativa i stadslivet. Lägenheterna har privata trädgårdar och panoramautsikt över både staden och Gärdet. Denna urbana oas erbjuder de boende lugn och ro i kombination med känslan av att vara del av en större gemenskap. Sett från håll upplevs 79&Park som en tillskapad topografi mitt i staden, säger Bjarke Ingels, grundare och partner BIG.

Oscar Properties har arbetat med utvecklingen av 79&Park och Norra Tornen i sammanlagt cirka sju år och uppskattningsvis har över 2000 personer och 180 olika leverantörer varit involverade i projekten.

– Jag hade fyra ”drömarkitekter” när jag startade Oscar Properties för 14 år sedan; världens främsta arkitekter som jag visste hade förmågan att ta Stockholms stadsbild till en ny nivå. Tre av dem har vi redan lyckats få hit och idag inviger vi 79&Park av Bjarke Ingels/BIG och Norra Tornen av Reinier de Graaf/OMA. Det är en stor dag, inte bara för Oscar Properties men även för Stockholm, avslutar Oscar Engelbert, vd och grundare Oscar Properties.

Pressbilder Norra Tornen och 79&Parkwww.oscarproperties.com/pressevent

Pressbilder från invigningen samt gruppbild på Bjarke Ingels, Reinier de Graaf och Oscar Engelbert finns under eftermiddagen på www.oscarproperties.com/pressevent

För mer information vänligen kontakta:

Monica Nygren, Oscar Properties, kommunikationsansvarig, monica.nygren@oscarproperties.se, 070 620 68 68.

För bokning av intervjuer vänligen kontakta:

Lotta Balodis, lotta@balodis.se, 070 483 62 25 eller Liza Skoglund, liza@balodis.se, 072 350 92 22.

Oscar Properties grundades 2004 med visionen att skapa moderna bostäder som är så unika att människor aktivt söker upp dem vid valet av ett nytt boende. Verksamhetens kärna har allt sedan starten varit modern arkitektur och design med utgångspunkt i varje byggnads historia eller en framtida vision. Det visuella och funktionella kombineras med ett unikt utbud av kringtjänster baserat på en förståelse för hur människor vill bo och leva i sin stad.

Bolaget har uppfört en rad uppmärksammade bostadsprojekt genom både konvertering och nyproduktion; exempel är Chokladfabriken på Kungsholmen, Biografen på Östermalm och HG7 i Hammarby Sjöstad. Världsarkitekter som OMA (Norra Tornen), BIG (79&Park) och Herzog & de Meuron (Gasklockan) samarbetar nu med Oscar Properties för att skapa en ny stadsbild i Stockholm.