Bolag på Oslo Børs gjorde rent bord i Bryssel

Bolag noterade på Oslo Børs vann tre av fyra kategorier, när EU-kommissionen delade ut priser till europeiska börsdebutanter.

Borregaard, Wilh. Wilhelmsen och Veripos vann förstapriser i konkurrensen European Small and Mid-Cap Awards. Det är EU-kommissionen, den europeiska börsfederationen FESE och European Issuers som står bakom utnämningen. Alla de största börserna i Europa hade nominerat sina kandidater till prisutdelningen, vilken ägde rum i Bryssel i går kväll.

– Den norska aktiemarknaden utmärker sig med många nya noteringar och hög emissionsaktivitet. Så har varit fallet i många år. Dagens prisregn visar att vi drar till oss bolag med hög kvalitet, säger börschefen Bente A. Landsnes.

Borregaard vann kategorin mest innovativa nykomling, Wilh. Wilhelmsen blev utnämnd till den mest internationellt orienterade nykomlingen, medan Veripos vann priset ”rising star”. Oslo Børs hade nominerat fyra bolag till konkurrensen, vilka ska framhäva de bästa nykomlingarna på börserna i Europa, en inom varje kategori. Det var alltså endast i en av kategorierna som en norsk kandidat inte tog hem förstapriset.

– Vinnarna är exceptionella i sina kategorier. Dessutom har de visat att de har en god verksamhet och att de på ett bra sätt har utnyttjat det aktiekapital de har fått i anslutning till börsnoteringen, säger juryn.
Den oberoende juryn, med medlemmar från den akademiska världen, finansbranschen såväl som från pressen, hade nominerat 16 kandidater till de fyra priserna. Konkurrensen var öppen för bolag som debuterade på börsen från 2010 till och med 2012. I och med prisutdelningen önskar EU-kommissionen uppmuntra flera bolag att utnyttja aktiemarknaden som källa till nytt kapital.

Oslo Børs är den börs i Norden som har flest nya noteringar och högst aktivitet på kapitalmarknaden. Hittills i år är åtta nya bolag noterade i Oslo och fler är på väg. Efter en topp före finanskrisen 2007 har antalet nynoteringar på de europeiska börserna fallit kraftigt, från 666 nya bolag 2007 till 165 under 2012, enligt FESE.

– Till skillnad från många andra länder har det här i Norge varit en stadig ström med nynoteringar, men den norska marknaden har också varit präglad av utmaningarna efter finanskrisen. säger Landsnes.

– Nu är det en mycket mer positiv utveckling, vspeciellt i vår marknad. Allt fler bolag, såväl norska som utländska, vänder sig till oss och värderar en notering i Oslo. En väl fungerande aktie- och obligationsmarknad är avgörande för att bolag ska ha tillgång till riskkapital, fortsätter hon.

I USA har noteringsaktiviteten tagit sig upp rejält i år med 63 nya noteringar för enbart det tredje kvartalet. Här hemma i Norge passerade vi fjolårets antal nynoteringar i oktober. Ytterligare ett bolag, BW LPG, har godkänts för notering, medan Link Mobility Group och Napatech har sökt om notering. Förutom dessa har flera bolag signalerat att de önskar debutera på Oslo Børs de närmaste månaderna.

Mer om priserna:

Mest innovativa nykomling – Borregaard

Pristagaren har gett innovation en central plats i sin affärersutveckling. Bolaget kan antingen ha lanserat innovativ teknik på marknaden, eller användt sig av innovativ teknik i sin dagliga verksamhet. Vinnaren ska vara en god ledare och ha framgång inom sitt segment. Juryn ser i synnerhet på den framtida potential som innovationen öppnar för.

Mest internationellt orienterade nykomling – Wilh. Wilhelmsen

Pristagaren har uppnått imponerande resultat inom internationell försäljning, överskott och växt i marknadsandelar. Tillväxten kan ha skett på existerande eller nya marknader.

“Rising star” – Veripos

Denna pristagaren utmärker sig med exceptionella prestationer i undergruppen små- och medelstora bolag med ett marknadsvärde på upp till 50 miljoner euro. Bolaget har visat samhällsansvar. Det ska driva sin verksamhet inom en marknad med klar tillväxtpotential. Bolaget ska vara välskött och ha utnyttjat nytt kapital på ett gott sätt. Sedan börsnoteringen ska aktiekursen ha haft en anständig, ej överdriven, uppgång.

Bästa nya bolag

Denna pristagaren utmärker sig med exceptionella prestationer inom sitt segment och har visat samhällsansvar. Bolaget ska ha en klar tillväxtpotential. Bolaget ska vara välskött och ha utnyttjat nytt kapital på ett gott sätt. Sedan börsnoteringen ska aktiekursen ha haft en anständig, ej överdriven, uppgång.

Mer om prisutdelningen:

* EU-kommissonens sida om utdelningen