Oslo Børs beräknar Nibor-räntorna åt Finans Norge

Från och med idag uppdrar Finans Norge åt Oslo Børs att beräkna Nibor-räntorna. Oslo Børs får även i uppdrag att bevaka bankernas inrapportering av underlag för räntorna. Det är Finans Norge som fastställer regelverket för Nibor. – Vi ville ha en förtroendeingivande och neutral ram kring detta, och det får vi med Oslo Børs, säger VD Idar Kreutzer på Finans Norge.

I en del andra länder har manipulationen av denna räntetyp fått mycket uppmärksamhet. Därför är det viktigt att säkra tilltron till Nibor genom en tillförlitlig och transparent process kring räntans fastställande. – Vi ville ha en betrodd och neutral inramning till Nibor, och det får vi med Oslo Børs som beräkningsagent och bevakare när räntan fastställs. Tillförlitliga räntor är av yttersta vikt för en välfungerande kapital- och räntemarknad, säger Idar Kreutzer, VD på Finans Norge. – Oslo Børs kan med sitt marknadsbevakningssystem och sin långa erfarenhet tillhandahålla stabil och trovärdig realtidsbevakning när räntan fastställs. Bevakningen blir ett viktigt stöd för den kontrollgrupp som samtidigt upprättas. Nibor-bankerna utgör då en minoritet i kontrollgruppen, som upprättas för att säkra god kunskap om finansmarknaderna och vad Nibor ska reflektera.

– Nibor är ett av kapitalmarknadens viktigaste verktyg och vi ser det som en förtroendeförklaring att Finans Norge har valt Oslo Børs som oberoende tredjepart för beräkning av de norska interbankräntorna, säger börsens chef Bente A. Landsnes.

Oslo Børs kommer att använda sig av befintlig infrastruktur och sina system för inrapportering, beräkning, distribution och inte minst bevakning av interbankräntorna. Det innebär att de sex banker som ingår i Nibor-panelen (de så kallade panelbankerna) rapporterar in sina räntor i Oslo Børs handelssystem, som också hanterar beräkningen av genomsnittsräntan enligt gällande Nibor-regelverk så som det fastställts av Finans Norge.

Nibor-räntorna och Nibor-bankernas enskilda rapporter distribueras på samma sätt som annan kurs- och indexinformation från Oslo Børs och blir kostnadsfritt tillgänglig för allmänheten med 15 minuters fördröjning på bland annat Oslo Børs webbsidor. Nibor-bankerna har arbetat intensivt för att ge sina Nibor-rapporter bredare och snabbare tillgänglighet än idag, säger Kreutzer på Finans Norge.

Om Nibor
Nibor (Norwegian Interbank Offered Rate) är en samlingsbeteckning på norska penningmarknadsräntor med olika löptider, från en vecka till 12 månader. Från 1 januari 2014 minskas antalet löptider från tio till fem. Längsta löptid blir då sex månader. Nibor beräknas som ett genomsnitt av vad panelbankerna anger att de kommer att begära i ränta på utlåning utan säkerhet i norska kronor med leverans på två dagar till andra banker. Räntorna baseras inte på faktisk handel.

Nibor med 3 månaders löptid används ofta som referensränta på den professionella marknaden. Detta gäller både utlåning och innehav och på derivatområdet. Nibor används också i kontrakt mellan privata aktörer. När vissa löptider upphör vid årsskiftet kan det medföra ändringsbehov i avtal med hänvisning till Nibor-räntor med de löptider som avvecklas.

Från och med i dag kan Nibor följas här: http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/nibor

Geir Harald Aase

Oslo Børs ASA