OssDsign AB (publ) publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2020

Fortsatt stark försäljningstillväxt och ett omvandlande förvärv genomfört

Juli - September i siffror

• Resultatet efter skatt uppgick till -18 740 TSEK (-19 709).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17 103 TSEK (-22 589).

Januari - September i siffror

• Resultatet efter skatt uppgick till -59 638 TSEK (-55 379).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -55 064 TSEK (-62 803).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Morten Henneveld tillträder som ny VD för bolaget.
  • Muranaka Medical Instruments Co., Ltd., utnämns till OssDsigns affärspartner i Japan.
  • OssDsign rapporterar positiva resultat vid 6 månaders uppföljning av klinisk studie på sinuslyft.
  • OssDsign stärker patentskyddet för OssDsign Cranial PSI på huvudmarknaden USA.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets slut

• OssDsign förvärvar Sirakoss Ltd och expanderar till marknad för benersättning.
  • Riktad nyemission tillför bolaget 65 MSEK
  • Ny artikel i den prestigefyllda vetenskapliga tidskriften PNAS bekräftar den regenerativa potentialen i OssDsigns teknik.

Covid-19-pandemin

Bolaget såg en stark återhämtning av försäljningen under tredje kvartalet till följd av en lättnad av Covid19-restriktioner i Europa och en mer normal schemaläggning av neurokirurgiska ingrepp noterades under perioden. Antalet ingrepp med OssDsign-produkter ökade betydligt och återvände till Q1-nivå, dvs före Covid-19, vilket resulterade i en total försäljningstillväxt på 34% jämfört med Q3 2019.

OssDsign följer kontinuerligt effekterna av Covid-19 på kort och medellång sikt. I många delar av världen ser man för närvarande en ökning av antalet Covid-19-fall med återinförda restriktioner och uppskjutna planerade operationer. Med en utveckling av pandemin som är svår att förutsäga finns det en högre osäkerhet i företagets utsikter. Den underliggande efterfrågan på OssDsign-produkter på lång sikt är dock intakt, vilket framgick under tredje kvartalet. OssDsign anser vidare att lärdomar och erfarenheter från den inledande fasen av pandemin har resulterat i bättre förberedda sjukvårdssystem och därmed färre negativa effekter.

Resultaten för tredje kvartalet 2020 kommer även presenteras via en livesänd webcast kl 13:00 idag den 11/11 på följande länk: https://www.finwire.tv/webcast/ossdsign/q3/ och kan även nås på OssDsigns hemsida.

För ytterligare information:
Morten Henneveld, VD, OssDsign AB
Epost: morten.henneveld@ossdsign.com

Erik Penser Bank AB är OssDsign’s Certified Adviser.
Kontaktinformation: Erik Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm, Sweden, Tel: +46 (0)8-463 80 00, epost: certifiedadviser@penser.se.Om OssDsign

Denna information är sådan information som OssDsign AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 november 2020 kl. 08:00 CET.