OssDsign slutför överföringen av den kommersiella verksamheten i USA

Som tidigare rapporterats, har OssDsign AB (publ) (”OssDsign” eller ”bolaget”) genomfört betydande förändringar i den kommersiella verksamheten i USA genom att ersätta den tidigare huvuddistributören, Matador Medical, med en egen amerikansk organisation. Övergången från huvuddistributören är nu slutförd och företagets kommersiella verksamhet i USA har helt tagits över av OssDsign USA Inc, ett helägt dotterbolag till OssDsign AB.

Att stegvis ersätta huvuddistributören med en egen organisation har varit en del av OssDsign’s strategiska plan för den amerikanska marknaden. OssDsign kommer framöver driva sin amerikanska verksamhet från den nya anläggningen i Columbia, MD. Den växande organisationen kommer fortsatt stötta det befintliga nätverket av distributörer med att driva försäljningstillväxten samt genomförandet av kliniska projekt och marknadsföringsaktiviteter i samarbete med ledande neurokirurger.

De initiala effekterna av en förstärkt amerikansk organisation blev tydliga redan under tredje kvartalet 2019, då försäljningen i USA fördubblades jämfört med året innan. OssDsign meddelade även nyligen att den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA (Food and Drug Administration) gett tillstånd att marknadsföra OssDsign Cranial PSI Accessories, vilket ytterligare stärker företagets position på den amerikanska marknaden för kraniell rekonstruktion.

Anders Lundqvist, VD på OssDsign: ”Jag vill tacka Paul Byerley, VD på Matador Medical, och hans team för ett fantastiskt samarbete. Tillsammans med Matador Medical har vi planerat och genomfört en stegvis etablering av OssDsign i USA, och det har fungerat som vi önskade. Det har inneburit att vi har kunnat skapa en position från vilken vi nu effektivt kan driva ytterligare tillväxt. Vi ser fram emot att fortsätta och stärka relationerna med våra existerande distributörer samtidigt som vi kommer att investera ytterligare i vår egen organisation.”

Anders Lundqvist, VD, OssDsign AB
Tel: +46 73 206 98 08, email: al@ossdsign.com

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB. Kontaktuppgifter: Erik Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm, tel: +46 (0)8-463 80 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.