Margareta Alin ny chef för Världskulturmuseet

Report this content

Statens museer för världskultur har idag beslutat att utse Margareta Alin till ny chef för Världskulturmuseet i Göteborg. Margareta Alin kommer närmast från Kulturen i Lund, där hon varit chef sedan 1993.

- Margareta Alin har som chef för Kulturen starkt bidragit till att besökarnas invanda tankemönster ständigt utmanas, något som passar väl in i Världskulturmuseets profil, säger överintendent Eva Gesang Karlström.

Kulturen i Lund har, liksom Statens museer för världskultur, stora samlingar med ursprung utanför Sverige och Margareta Alin är väl insatt i den problematiken. Kulturen har också under hennes ledning arbetat med världskulturfrågor sedan början av 1990-talet. Flera utställningar har väckt debatt i landet. Ett exempel är Underbara, fasansfulla människa. Vem har rätt att leva?

– Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med samhällsfrågor utifrån museet som bas, säger Margareta Alin själv i en kommentar. Världskulturmuseet har lyckats etablera sig som ett dynamiskt museum med globala perspektiv där ifrågasättande och dialog spelar stor roll. Det ska bli en förmån att vidareutveckla det tillsammans med museets personal och de tre systermuseerna i Stockholm.

Margareta Alin är en framstående museichef och har som sådan tagit emot en rad utmärkelser. 2004 blev Kulturen i Lund Årets museum och 2005 deltog Kulturen i sista urvalet för European Museum of the Year. Hon har också mottagit ett nordiskt fredpris och 2001 blev Kulturen rankat som Sveriges näst bästa museum i Dagens Nyheter.

Margareta Alin har genom åren också haft ett antal olika uppdrag, bl a som ordförande i Svenska Unescorådet och vice ordförande i styrelsen för Forum för levande historia. Margareta Alin sitter i Områdesstyrelsen för fakulteterna för humaniora och teologi, Lunds universitet. Hon har ett brett kontaktnät både i Sverige och internationellt. Margareta Alin har en fil kand inom etnologi, konstvetenskap och arkeologi.

Margareta Alin tillträder jobbet som museichef 1 januari 2007.

För mer information kontakta:
Eva Gesang Karlström, överintendent, Statens museer för världskultur, 031-632702 alt. 0708-403 268
Margareta Alin, 046-350 402
Peter Skogh, informationschef, Statens museer för världskultur, 0703-167394

Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg där och myndighetens ligger.