• Osteoporosförbundet/

Osteoporosdagen 20 oktober 2020: ”Det är inte hållbart att eldsjälar ska driva vården kring en av de största folksjukdomarna”

Report this content

Sjukvården för osteoporos bygger till stora delar på enskilda läkare som är pålästa och intresserade. Det ger flera konsekvenser för patienten; en ojämlik vård när du som patient måste ha tur att träffa en läkare som kontrollerar dina riskfaktorer, erbjuder mätning av bentätheten, medicinering och ger dig rätt hjälp.

- Det är inte hållbart att eldsjälar som enskilda läkare ska driva vården kring en av de största folksjukdomarna i Sverige. Och även en av de dyraste, cirka 20 miljarder årligen. Osteoporosförbundets viktigaste fråga är att osteoporosvården ska vara prioriterad och jämlik.

Alla personer med osteoporos, i alla Sveriges regioner, SKA varje dag ska få rätt behandling och omhändertagande, säger Mai Bergström, ordförande Osteoporosförbundet.

Det som krävs är välfungerande och långsiktigt hållbara frakturkedjor, detta innebär att patienter med misstänkta osteoporosfrakturer alltid ska bli utredda och vid konstaterad sjukdom få behandling. Detta finns med som förslag i Socialstyrelsens nya riktlinjer som förväntas införas i början av 2021.

Osteoporos är inte självförvållat och det är flera faktorer som spelar in när sjukdomen utvecklas. Den främsta orsaken till osteoporos är ärftlighet, 60–70% av bentätheten beror på gener, dvs ärftlighet. Kvinnor efter klimakteriet är hårdast drabbade av osteoporos, eftersom östrogenhormonet då minskar och bentätheten påverkas negativt. 50 % av kvinnor över 50 år får osteoporos.

När ska man söka vård för osteoporos? Här är några exempel:

• Ärftlighetsfaktor är hög. 60–70 % beror på ärftlighet så be att bli utredd om du har sjukdomen i släkten.
  • Är över 50 år och haft en eller flera frakturer.
  • Minskat mer i längd än 3 cm före 70 år eller mer än 5 cm efter 70.

Hur gör jag?

• Kontakta vårdcentralen och be om en bentäthetsundersökning, DXA.

Osteoporosdagen genomförs i år som en del i ett samarbete mellan Osteoporosförbundet och Amgen, Mylan och UCB i syfte att öka kunskapen om osteoporos.

Mai Bergström, ordförande Osteoporosförbundet, m.osteo@icloud.com, 073-673 55 69

Osteoporosförbundet verkar för att osteoporos ska bli en känd sjukdom, att fler ska få kunskap och kännedom om den. Att personer med osteoporos ska få en korrekt diagnos och adekvat vård. Att de med lågenergifraktur ska få göra en bentäthetsmätning, DXA, i ländrygg och höft. Osteoporosförbundet arbetar också för att ojämlikheten i osteoporosvården ska utraderas och att osteoporos ska förebyggas.