Östergötlands turism växer och ger fler arbetstillfällen för unga

Östergötlands turism växer och ger fler arbetstillfällen för unga

Östergötlands konsekventa satsningar på att locka allt fler utländska och inhemska turister till länets många attraktioner och sevärdheter har blivit en god affär för både näringsliv och kommuner. Mellan januari och juni 2008 och samma månader i år ökade antalet gästnätter i Östergötlands med en dryg procent (1,2 % för att vara exakt) medan många andra regioner såg en minskad efterfrågan, Stockholm, landets största turistmagnet minskade t.ex. med 2,5 procent. Sett under en tioårsperiod, från 1998 till 2008, har Östergötlands intäkter från turismen ökat med omkring 50 procent samtidigt som antalet sysselsatta i turistisk verksamhet har ökat med omkring en fjärdedel. Intressant att konstatera är, att sysselsättning för unga ökat ännu mer vilket är viktigt eftersom ungdomar i dag får allt svårare att etablera sig inom arbetslivet. Det gör att satsningarna på turismen i länet måste ses i ett perspektiv som är större och viktigare än resultatet räknat i den årliga ökningen av antalet gästnätter.

– Den konsekventa satsningen på att göra Östergötland till en allt starkare turismdestination handlar självklart om att öka näringslivets omsättning, kommunernas skatteintäkter och sysselsättningen i länet, säger Susanne Landqvist, chef för Östsvenska Turistrådet. Samtidigt vill vi emellertid understryka den oerhört stora betydelse som turismföretagandet har för att sysselsätta unga människor och för att ge dem ett bra insteg i vuxenarbetsmarknaden. Det är inte minst betydelsefullt med tanke på att turismen är den näring som långsiktigt står för den stabilaste ökningen, både nationellt och här i Östergötland.

År 1998 var Östergötlands intäkter från turismen närmare 2 miljarder SEK. I fjol, tio år senare, hade dessa intäkter ökat med närmare 50 procent till strax under 3 miljarder SEK. Östergötland är nu Sveriges sjunde största turistlän med 431 000 gästnätter under perioden januari till juni 2009. Länet är ett av sex i landet som ökade antalet gästnätter under perioden.

– Våra informationssatsningar och vårt samarbete med researrangörer, resebyråer och andra turismintressenter har riktats både mot målgrupper i Sverige och utomlands, säger Susanne Landqvist. Under den senaste femårsperioden har vi konsekvent bearbetat nyckelmarknader som Tyskland, Holland och Ryssland och i samarbete med bl.a. Visit Sweden har vi arrangerat ett stort antal studiebesök för såväl researrangörer som journalister och andra opinionsbildare. Det har lett till en jämn tillväxt av antalet besökare, något som har varit mycket positivt både för turistföretagarna och för deras vilja att anställa allt fler, särskilt unga människor i verksamheten.

Vid sidan av den officiella, nationella turismstatistiken utgör de olika turistattraktionernas egen statistik ett viktigt underlag när det gäller att bedöma tillströmningen av besökare till länet. Några av Östergötlands främsta attraktioner visar en påtaglig tillväxt. Dit hör Arbetets Museum i Norrköping, som haft drygt 100 fler dagliga besökare i sommar än i fjol sommar, Gamla Linköping, som också haft fler besökare än någonsin och Kolmården, som slagit ett antal dagliga besökarrekord. Samma tendens, om än mer svårbedömd gäller för resande till Östergötlands skärgård och besökare vid Göta kanals olika sevärdheter, restauranger och försäljningsställen.

– En avstämning med våra kommuner visar på samma utveckling, säger Susanne Landqvist. Nästan alla rapporterar fler utländska besökare än i fjol och förrfjol. Tyska bussrundresor har ökat särskilt mycket, något som vi tillskriver den stora satsningen som vi har gjort på charterflyg till Jönköping tillsammans med andra sydsvenska län. Samtidigt ser vi också ett ökat resande från Holland och Italien. Jag blir inte förvånad om antalet turistnätter ökat med närmare 5 procent i juli, som ju är vår viktigaste turistmånad.

För vidare information, kontakta Susanne Landqvist, mobiltel. 0730-20 17 29 Mer information finns också på: www.ostergotland.info