Rundturer öppnar raka vägen till mångsidiga evenemang i 13 kommuner

Report this content

Pressmeddelande 2009-06-15 Nionde ÖstgötaDagarna Rundturer öppnar raka vägen till mångsidiga evenemang i 13 kommuner Årets upplaga av ÖstgötaDagarna, det stora och festliga arrangemang som visar upp vad länets mångsidiga landsbygd har att bjuda på av företag och föreningsverksamhet, äger rum den 5 och 6 september. Den stora nyheten när Östgötadagarna äger rum för nionde gången är att Dagarnas många evenemang länet runt med mer än 100 företag och organisationer blir extra lättillgängliga genom färdigupplagda rundturer med bil eller buss. Bakom temat "Öppet hus på landsbygden i Östergötland", ligger ambitionen att på ett lättillgängligt sätt visa upp företagens, föreningarnas och organisationernas verksamhet i sin rätta miljö, ute på den östgötska landsbygden. Ett trettiotal olika rundturer har lagts upp, med teman som natur och kultur, bakluckemarknad och hantverk, ost- och getsafari, spelmansstämmor, familjedag, veterantraktorer och miniatyrjärnvägar, bondens matmarknad, slottstur, bygdespel, delikatesser och hantverk, naturguidningar, apfelstrudel, konstrundor, garn och knyppling, dinnersafari samt knallar och tivoli. Två spännande dagar och ett regelrätt fyrverkeri av intressanta arrangemang, produkter, händelser och människor som kan upplevas, smakas, provas och besökas på hemmaplan i Östergötlands alla 13 kommuner! - Genom de föreslagna rundturerna för privatbilisterna och de arrangerade bussrundturerna blir landsbygdsföretag, föreningsverksamhet och organisationer extra lättillgängliga för den intresserade allmänheten, säger Ewa Carlgren Nilsson, projektledare för ÖstgötaDagarna på Östsvenska Turistrådet. Det digra rundturprogrammet innehåller massor av upplevelser, produkter och evenemang för alla smaker och intressen. Tillsammans ger de en storartad bild av vad landsbygden i vårt län har att bjuda på.
Själva invigningen av ÖstgötaDagarna hålls i Ulrika i Linköpings kommun, lördagen den 5 september med början klockan 10.30 och öppnas med vandring till Ulrika kyrka i sällskap med Linköpings skolmusikkår. Därefter vidtar presentationen av årets ÖstgötaDagar, utnämningen av årets landsbygdsstipendiat och introduktionen av 2009 års konsthantverk. Annika Gunnarsson och Elin Taberman, båda med rötter i Ulrika kommer att sjunga både före och efter det högtidliga öppnandet av Dagarna. De som deltar i invigningen i Ulrika bör också passa på att avsmaka den specialkomponerade Ulrikamackan med sitt rökta vildsvinskött, ta en titt på utställningen om vildsvin, jakt och vapen på hembygdsgården i Källeryd och kanske hugga in på Östergötlands, måhända Sveriges längsta Björkstubbetårta. De som stannar kvar i Ulrika kan dessutom njuta av grillat vildsvin och underhållning med bl a Magnus Bäcklund.
ÖstgötaDagarna handlar mycket om länets goda mat och råvaror. I år har detta lett till en Sverigeunik premiär. Landets första regionala äppelkaka, Östgötaäppelkakan, har utnämnts. Utmärkelsen vanns av Sya Hembygdsförening, som introducerade receptet redan till de första Östgötadagarna år 2001. Till årets Dagar har detta recept vunnit utmärkelsen "Östgötaäppelkakan 2009". Denna smakliga spisning kommer att serveras hos 25 av deltagarna, länet runt, under årets evenemang.
ÖstgötaDagarnas årliga landsbygdsstipendiat och därmed också mottagaren av stipendiet på 10 000 kronor blir för 2009 Yxnerums hembygdsförening. Motiveringen säger att förening är drivande när det gäller samverkan i bygden samt i utvecklandet av kulturturism kring Salvedahls hästskjutshåll. Med kunskap, envishet och engagemang arbetar föreningen med utveckling av besöksnäringen och servicefunktioner för byns invånare. Med "nytänk i gammal anda" sätter föreningen Yxnerum på kartan. Östgöta Brandstodsbolag, som skänkt pengarna till stipendiet, kommer att överlämna detta vid invigningen av årets ÖstgötaDagar i Ulrika.
De olika bussrundturerna under ÖstgötaDagarna marknadsförs under sommaren på Östsvenska Turistrådets hemsida www.ostergotland.info samt på Östergötlands turistbyråer. Biljettförsäljning sker på turistbyråerna i de kommuner där rundturerna genomförs. På hemsidan finns också information om platser och tider för evenemang, visningar och utställare.
För ytterligare information om Östgötadagarna, kontakta Ewa Carlgren Nilsson, Östsvenska Turistrådet, tel. 070-270 03 60