Trådlös höghastighetsteknik bakom nya hörapparaten Oticon Epoq

Report this content

Aldrig tidigare har skillnaden mellan naturlig hörsel och hörupplevelsen vid användning av hörapparat varit så liten. Med hjälp av avancerad teknik har Oticon utvecklat en ny generation hörapparater, Oticon Epoq. Oticon Epoqs teknologi är dessutom kompatibel med Bluetooth och hörapparaten kan därför även fungera som ett trådlöst headset för exempelvis mobiltelefon, mp3-spelare och dator. Oticon Epoq tar hörapparaterna in i 2000-talets kommunikationslandskap.

Oticon har utvecklat en ny generation hörapparater som genom avancerad trådlös höghastighets-teknologi skapar nya möjligheter för personer med hörselnedsättning. Utgångspunkten har varit den moderna användarens vardag och resultatet är en hörapparat som, förutom att ge en naturlig ljudkänsla, fungerar ihop med både mobiltelefon och mp3-spelare utan störningar. Genom extrem bandbredd i frekvensområdet och hög processhastighet blir ljudbilden betydligt bättre och användarna vittnar om klart förbättrade musikupplevelser. Tekniken i Oticon Epoq är delvis densamma som årets Nobelpristagare i fysik belönats för.

En annan fördel med bredbandsteknologin som används i Oticon Epoq är att höger och vänster hörapparat automatiskt kommunicerar med varandra i adsl-hastighet. Detta medför att användare har lättare att lokalisera varifrån ljuden kommer vilket upplevs som en viktig förbättring, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Som bärare av hörapparat upplevs det ofta som krångligt att använda sig av mobiltelefonen. Det blir lätt störningar, och man måste ofta ta av sig hörapparaten. Med hjälp av tillbehöret Oticon Epoq streamer, som är kompatibel med Bluetooth, fungerar Oticon Epoq som ett trådlöst handsfree headset. Det går enkelt att växla över till mobiltelefonen eller mp3-spelare, och ljudet kommer direkt in i hörapparaten.

Lars Wijkman, 57 år, egenföretagare och konsult, har haft hörapparat i 22 år och kunnat följa den tekniska utvecklingen på området. Med en aktiv livsstil, stort musikintresse och intresse för teknik, var det självklart för honom att testa Oticon Epoq:

– För mig är tekniken i Oticon Epoq revolutionerande. Jag upplever hela ljudbilden betydligt bättre än tidigare. Och när jag växlar över till musikläget hör jag äntligen musiken så som jag minns den! Streamern gör det lätt att höja och sänka ljudet, och jag kan nu gå och prata i mobilen på stan utan att bli störd av omgivningsljudet.

I Sverige finns det över en miljon människor med någon form av hörselnedsättning. Av dessa använder drygt 330 000 hörapparat. Ofta kan det ta emot att ta steget till att börja använda hörapparat, då man är rädd att de syns mycket och komplicerar användandet av mobiltelefon, etc. Med Oticon Epoq försvinner dessa problem, och dessutom gör den kompakta designen hörapparaten diskret.