Ny undersökning bland äldre: Behandling av claudicatio intermittens starkt eftersatt inom sjukvården

Report this content

En SIFO-undersökning bland äldre som har drabbats av claudicatio intermittens visar på svårigheter för sjukvården att möta upp behandlingsbehovet hos patienter som drabbats av sjukdomen. En stor del av patienterna får ingen behandling. En avgörande majoritet av dem som får behandling har trots det fortsatta besvär, vilket påverkar deras livskvalitet negativt.

En nyligen genomförd SIFO-undersökning bland äldre visar att människor med claudicatio intermittens är en eftersatt patientgrupp inom sjukvården.

I undersökningen uppgav nästan 40 % av dem som sökt hjälp hos sjukvården för sina besvär att det inte hade fått någon behandling. Nästan 80 % av dem som hade fått behandling upplevde trots det fortsatt besvär av sjukdomen och att det påverkar deras livskvalitet negativt eller mycket negativt.

Vilken behandling patienterna får varierar. 22 % av de tillfrågad uppgav att de har fått ballongvidgning eller operation av blodkärl. Bara ett 11 % nämnde att de hade blivit ordinerade gångträning, vilket är ett av förstahandsvalen för behandling sjukdomens symtom enligt de nyligen publicerade internationella riktlinjerna, TASCII . Nästan en tredjedel (31 %) av patienterna behandlades med värktabletter (NSAID) eller kortison. De två sistnämnda läkemedelsgrupperna omnämns vare sig i TASCII eller i SBUs senaste utvärdering av behandlingsalternativ för claudicatio intermitten .

Undersökning genomfördes av Sifo under december och januari på uppdrag av Otsuka Pharma AB.