OtterBox vinner ännu en seger mot förfalskningar

Cork, Irland – OtterBox®, tillverkare av förstklassiga skyddsfodral för mobilteknik, har vunnit ytterligare en strid i det pågående kriget mot förfalskare. En amerikansk tingsrättsdomare utfärdade nyligen ett permanent förbud mot ett New York-baserat företag och beordrade dem att betala OtterBox två miljoner amerikanska dollar för att företaget sålt förfalskade fodral.

Domstolen fann att S & P Trading Inc. bröt mot bestämmelserna i Lanham-lagen när de köpte och sedan sålde inte mindre än 146 025 förfalskade fodral, och därigenom gjorde intrång på federalt registrerade varumärken som OtterBox äger alla rättigheter till. Detta är den senaste domen i en serie åtgärder som OtterBox har vidtagit för att skydda sitt varumärke.

Förfalskade konsumentprodukter fortsätter att vara en belastning på den globala ekonomin. Förra året beslagtog USA:s inrikessäkerhetsdepartement, USA:s kombinerade migrations- och tullkontrollmyndighet samt Förenta staternas tull- och gränsbevakning (CBP) varumärkesförfalskade varor till ett totalt detaljhandelsvärde på 1,26 miljarder amerikanska dollar. *Som så många andra premiumvarumärken bekämpar OtterBox offensivt stöld av immateriella rättigheter.

"OtterBox skapades för att ge våra kunder innovativa produkter som är först ut på marknaden", säger OtterBox vd Brian Thomas. "Samtliga av våra anpassade skyddsfodral kräver omfattande design, ingenjörskonst och testning, vilket är anledningen till att vi är hårda både mot företag som skapar och säljer falska fodral, och mot de som gör intrång på våra patent och varumärken. Förfalskade produkter skadar OtterBox goda rykte som leverantör av produkter av högsta kvalitet, eftersom många konsumenter inte är medvetna om att de köpt en falsk OtterBox. Om ett pris verkar vara för bra för att vara sant är det förmodligen det."

OtterBox har för närvarande över 110 varumärkesregistreringar världen över och fler som väntar. Dessutom har bolaget fler än 190 patent i USA, vilket placerar företaget bland de bästa innovatörerna inom trådlös kommunikation, precis mellan Apple Inc. och BlackBerry. Under 2012 beslagtog OtterBox i samarbete med CBP över 118 000 förfalskade varor. Företaget vann tvister och tilldelades förlikningar på totalt nästan 11 miljoner USD.

OtterBox® började med något så enkelt som ett fodral. Företaget grundades 1998 med ett sortiment av oförstörbara och vattentäta skal. I dag är OtterBox världens bäst säljande fodral för smartmobiler** och erbjuder ett omfattande utbud av skärmskydd och andra enhetsförbättrande tillbehör som kompletterar olika kunders livsstilar.

OtterBox starka relationer med ledande mobiltelefontillverkare, återförsäljare och leverantörer av trådlösa tjänster erbjuder ett oöverträffat värde, kundservice i världsklass och ett fortsatt engagemang för produktkvalitet av högsta klass.

OtterBox har vid fem tillfällen funnits på listan Inc. 5000 som rankar världens snabbast växande privata företag i USA. Företaget har också fått erkännande av Forbes Magazine på deras lista "USA:s mest lovande företag" och får återkommande utmärkelsen Great Place to Work® i FORTUNE Magazines årliga undersökning över de bästa arbetsplatserna. Det familjeägda, privata företaget har huvudkontor i Fort Collins i Colo. Övriga kontor ligger i Boston, San Diego, Cork på Irland och i Hong Kong.

För mer information, besök otterbox.co.uk We’ve Got Technology Covered.

Obs:

* Källa: Förenta staternas tull- och gränsbevaknings "Immateriella rättigheter räkenskapsåret 2012: beslagsstatistik" http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/newsroom/publications/trade/fy_2012_final_stats.ctt/fy_2012_final_stats.pdf

*Källa: NPD Group/Retail Tracking Service/november 2010–december 2012

©2013 Otter Products, LLC. Alla rättigheter förbehållna. OtterBox och alla OtterBox logotyper, varumärken och symboler tillhör Otter Products, LLC. Alla andra logotyper, varumärken och symboler tillhör respektive ägare.

Kontakt:
Katriona O Mahony