Färsk ekologisk välling växer - Otto utökar försäljningen till samtliga dagligvarukedjor

Report this content

OTTOs populära färska ekologiska välling finns nu på samtliga av de stora dagligvarukedjorna samt MatHem.se, vilket är direkt relaterat till kundernas stora efterfrågan på färsk och ekologisk barnmat. Att kedjorna tar initiativ till egen grossistdistribution är ett stort genombrott för det lilla svenska barnmatsföretaget.

Svenska OTTOs Barnmat har bara de tre senaste åren gått från att vara en liten uppstickare på barnmatsmarknaden till att bli en etablerad aktör som vunnit stort förtroende hos både kunder och butikskedjor. Den unika färska ekologiska vällingen, som levereras direkt till dörren, var startskottet 2013. Hemleveranserna finns fortfarande kvar som kärnan i konceptet, men nu är det framförallt via ICA, Axfood, Bergendahls, Mathem.se och sist ut även Coop som OTTO säljer sina volymer.

– För oss är det ett stort steg att nu finnas på samtliga stora dagligvarukedjor, inte minst för att de kontaktat oss. Det visar att vi är på rätt väg med våra färska ekologiska barnmatsprodukter och jag är övertygad om att detta bara är början på ett paradigmskifte inom hela barnmatsbranschen, säger Mats Lönne, grundare och vd för OTTOs Barnmat.

MatHems kunder köper 25 procent ekologiskt vilket är en klart större andel än hos alla stora livsmedelskedjor. Vi är mycket glada att kunna erbjuda ännu fler färska ekologiska barnmatsprodukter i samarbete med Otto, som särskilt efterfrågats av våra kunder, säger Tomas Kull, vd för MatHem.se som är Sveriges största matbutik på nätet.

OTTOs Barnmats mål för 2016 är att trefaldiga volymen på färsk ekologisk välling, men potentialen är mycket större. Dessutom är planen att lansera flera nya produkter till hösten 2016, inklusive en relansering av OTTOs färska ekosmoothie, som endast har tre ingredienser; gräddmjölk, havre och frukt.

– Vår affärsidé var från början helt glasklar - barnmaten ska inte vara äldre än barnet - och den idén lever fortfarande kvar som grund i företaget. Vägen dit har inte varit helt lätt och det är förvånande att så få vågar ifrågasätta vilken mat vi egentligen ger till våra barn, när vi vuxna är måna om att äta både ekologiskt, färskt och närproducerat, säger Mats Lönne.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Lönne, vd & grundare, OTTOs Barnmat, tel: 070-812 82 04 eller
mats@otto.se eller www.otto.se

OTTOs Barnmat drivs av grundarna, tillika äkta makarna, Tove och Mats Lönne, som äger halva företaget tillsammans med övriga grundare, däribland styrelseordförande Rolf Bjerndell som varit vd för Skånemejerier under tio år, och Oatlys upphovsman, professor Rickard Öste. Ett tiotal investerare äger resterande 50 procent. Bolaget är döpt efter grundarnas mellanbarn, Otto, idag 8 år, och har sin bas på Lidingö. Tillverkning sker vid Falköpings Mejeri i Västergötland, medan forskning och produktutveckling leds av professor Rickard Östes team på Ideon i Lund. Sortimentet omfattar idag färsk ekologisk välling samt en ekologisk havresmoothie som relanseras inom ramen för ett större sortiment. Visionen är att förändra barnmaten i grunden – mot färsk, hälsosam och ekologisk genom att använda bästa tänkbara råvara och skonsamma tillverkningsmetoder.

Taggar:

Citat

– För oss är det ett stort steg att nu finnas på samtliga stora dagligvarukedjor, inte minst för att de kontaktat oss. Det visar att vi är på rätt väg med våra färska ekologiska barnmatsprodukter och jag är övertygad om att detta bara är början på ett paradigmskifte inom hela barnmatsbranschen.
Mats Lönne, vd och grundare, Ottos Barnmat.
Tomas Kull, vd för MatHem.se