OUTOKUMPU FÖRSER TUBACEX – EN LEDANDE PRODUCENT AV SÖMLÖSA RÖR – MED ÄMNEN I THERMA 253 MA

Report this content

Outokumpu presenterade idag ett samarbete med Tubacex, en globalt ledande producent av rör i rostfritt stål och nickelbaserade legeringar. Som en del i samarbetet har Tubacex valt ämnen i Outokumpu Therma 253 MA som råmaterial till produktionen av sömlösa rör optimerade för mycket höga användningstemperaturer. Outokumpus material uppfyller de hårda kraven för oxidationsmotstånd och motstånd mot nötning och korrosion i temperaturer upp till 1150°C. Stålet har också en utmärkt mekanisk styrka i höga temperaturer.

Tubacex producerar varm- och kallbearbetade rör för metallurgiska, petrokemiska och kraftproduktionsindustrier. Produktionen av sömlösa rör i Outokumpu Therma 253MA är mycket krävande och utvecklingen av den nya produkten fordrade omfattande samarbete mellan Tubacex och Outokumpus tekniska team.

- Vi är mycket nöjda med samarbetet med Outokumpu. Vi har framgångsrikt producerat rör av den för oss nya stålsorten och produkten har klarat omfattande laboratorietester. Våra rör erbjuder utmärkt cykliskt oxidationsmotstånd i höga temperaturer och erbjuder mycket goda mekaniska- och korrosionsegenskaper. De här egenskaperna behövs i aggressiva miljöer såsom produktion av kimrök, säger Diego Herrero, Innovation & Technology Corporate Director på Tubacex.

Det rostfria stålet till Tubacex produceras hos Outokumpu Degerfors Long Products. Forskningscentret i Avesta har också varit delaktigt i det tekniska samarbetet.

- Outokumpu Therma 253 MA erbjuder en förlängd livscykel jämfört med andra produkter såsom 309S/4833 och 310S/4845. MA-stålsorter har också en betydligt högre mekanisk styrka vid höga temperaturer. Det innebär att du kan använda tunnare material för att öka effektiviteten och minska materialkostnaderna, eller använda samma tjocklek men då tillåta större laster för att öka produktiviteten, säger Olle Källgren på Outokumpu Degerfors Long Products.

Outokumpu Therma 253 MA (1.4835/S30815) är ett rostfritt stål utvecklat av Outokumpu som erbjuder utmärkt oxidations- och krypmotstånd i cykliska förhållanden. Stålsorten är bäst anpassad för temperaturer upp till 1150°C. Det finns en viss känslighet för försprödning under långvarig användning vid 600-850°C. Stålsorten finns tillgänglig som stång, valstråd, kvartoplåt, band, plåt och ämnesprodukter. Outokumpu har hundra års erfarenhet av att producera återvinningsbart rostfritt stål för effektiva och hållbara lösningar. Företagets globala erbjudande inkluderar högkvalitativa långa produkter för tung industri. Outokumpus anläggningar för långa produkter finns i Sverige, Storbritannien och USA, och är kända för sin kvalitet, flexibilitet och leveranssäkerhet i världsklass.

Läs mer om Outokumpus erbjudande för långa produkter på outokumpu.com/longproducts

För mer information:
Corporate Communications, +49 173 6629465

Outokumpu Group

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och med dem byggs en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealiskt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har över 12 000 anställda i över 30 länder med huvudkontor i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com

Taggar: