Outokumpu – EU-kommissionen godkänner Inoxum-transaktionen

7 november 2012 kl. 12.05 CET

EU-kommissionen har idag godkänt Outokumpus förvärv av Inoxum. Transaktionen gör Outokumpu till en ny global ledare inom rostfritt stål och legeringar med hög prestanda. Outokumpu är fortsatt fullt engagerade i Inoxum-transaktionen och har som målsättning att slutföra den vid slutet av 2012.

“Vi ser fram emot att kunna påbörja arbetet med att skapa en ny global ledare inom rostfritt stål. Den här transaktionen är svaret på hur man möter möjligheter och utmaningar i branschen för rostfritt stål. Nya Outokumpu kan åstadkomma en betydlig förbättring av kapacitetsutnyttjandenivåer, vi kommer att ha en högre exponering mot marknader utanför Europa och vi kommer att ha det bredaste produktutbudet för att kunna ge ännu bättre service till våra kunder. Transaktionen medför även att vi kan nå årliga synergibesparingar på 200 miljoner euro och effektivitetsförbättringar som inget av företagen hade kunnat uppnå på egen hand”, säger VD Mika Seitovirta.

Godkännandet är avhängigt avyttrandet av Inoxums anläggning för rostfritt stål i Terni, Italien och vissa europeiska servicecenter. Outokumpu har sex månader på sig att avyttra eftergiftsenheterna. Avyttringsprocessen förhindrar inte Outokumpu från att kunna slutföra Inoxum-transaktionen vid slutet av 2012. Företaget har idag påbörjat avyttringsprocessen och förväntar sig många potentiella köpare för avyttringsenheten.

För mer information:

Kari Tuutti
tel. +358 9 421 2432, mob. +358 40 717 0830

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com