• Outokumpu Oyj/

Outokumpu delårsrapport januari–juni 2023: Justerad EBITDA uppgick till 394 miljoner euro under första halvåret 2023

3 augusti
 2023 kl. 8.05 CET

Lastning av återvunnet material vid Outokumpus Calvert-verksamhet i Alabama, USA.

Höjdpunkter under Q2 2023

• Leveranserna av rostfritt stål uppgick till 502 000 ton (560 000 ton)*.
  • Justerad EBITDA uppgick till 190 miljoner euro (491 miljoner euro).
  • EBITDA var 185 miljoner euro (491 miljoner euro).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 11,4% (28,3%).
  • Det operativa kassaflödet var 25 miljoner euro (104 miljoner euro inkl. avvecklad verksamhet).
  • Nettoskulden uppgick till -9 miljoner euro (31 mars 2023: -166 miljoner euro).
  • Vinst per aktie var 0,21 euro (0,75 euro).
  • Skuldsättningsgraden uppgick till -0,2% (31 mars 2023: -4,1%).

Höjdpunkter under januari–juni 2023

• Leveranserna av rostfritt stål uppgick till 1 007 000 ton (1 165 000 ton).
  • Justerad EBITDA uppgick till 394 miljoner euro (842 miljoner euro).
  • EBITDA var 383 miljoner euro (842 miljoner euro).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 99 miljoner euro (251 miljoner euro inkl. avvecklad verksamhet).
  • Vinst per aktie uppgick till 0,43 euro (1,28 euro).
  • Utdelning på 152 miljoner euro betalades ut i april.
  • Aktieåterköpsprogram på 100 miljoner euro slutfördes i mars.
  • Avyttringen av majoriteten av Long Products-verksamheten slutfördes den 3 januari 2023. Sedan september 2022 har dessa verksamheter klassificerats som tillgångar som innehas för försäljning och redovisas som avvecklad verksamhet. Jämförande siffror inkluderar avvecklade verksamheter om detta anges separat.
Nyckeltal, kvarvarande verksamheter Q2/23 Q2/22 Q1/23 Q1-Q2/23 Q1-Q2/22 2022
Försäljning MEUR 1,911 2,686 2,006 3,916 5,259 9,494
EBITDA MEUR 185 491 198 383 842 1,248
Justerad EBITDA 1) MEUR 190 491 204 394 842 1,256
EBIT MEUR 124 431 135 259 720 992
Justerad EBIT 1) MEUR 129 431 144 273 720 1,010
Resultat före skatt MEUR 119 413 128 247 695 933
Nettoresultat för perioden MEUR 89 338 97 186 567 1,086
Vinst per aktie EUR 0.21 0.75 0.22 0.43 1.28 2.40
Vinst per aktie efter utspädning EUR 0.19 0.69 0.21 0.40 1.18 2.22
Avkastning på sysselsatt kapital, rullande 12 månader (ROCE) 2) % 11.4 28.3 18.4 11.4 28.3 22.6
Investeringar MEUR 38 30 15 53 61 158
Leveranser av rostfritt stål 1 000 ton 502 560 505 1,007 1,165 2,106
Personal vid periodens slut, motsvarande heltider 3) 8,457 8,480 8,377 8,457 8,480 8,357
Nyckeltal, inklusive avvecklad verksamhet Q2/23 Q2/22 Q1/23 Q1-Q2/23 Q1-Q2/22 2022
Nettoresultat för perioden MEUR 89 385 103 192 636 1,140
Vinst per aktie EUR 0.21 0.85 0.23 0.44 1.40 2.52
Vinst per aktie efter utspädning EUR 0.19 0.78 0.22 0.41 1.29 2.33
Avkastning på sysselsatt kapital, rullande 12 månader (ROCE) % 11.8 29.9 19.7 11.8 29.9 24.5
Nettokassa från den löpande verksamheten MEUR 25 104 74 99 251 778
Nettoskuld vid periodens slut MEUR -9 289 -166 -9 289 -10
Skuldsättningsgrad vid periodens slut (skuldsättningsgrad) % -0.2 7.3 -4.1 -0.2 7.3 -0.3

1) Justerad EBITDA eller EBIT = EBITDA eller EBIT – Poster klassificerade som justeringar.
2) Balansräkningskomponenten 2022 inkluderar avvecklade verksamheter med undantag för 30 september och 31 december 2022, där endast eget kapitaldelen av avvecklad verksamhet ingår.

3) Den 30 juni 2023 sysselsatte koncernen dessutom cirka 770 sommarpraktikanter (30 juni 2022: cirka 800).
*Siffror inom parentes avser motsvarande period för 2022, om inget annat anges.

Koncernchef & vd Heikki Malinen

Vårt resultat under andra kvartalet 2023 var stabilt i Amerika, men överskuggat av en dämpad marknad i Europa. Justerad EBITDA uppgick till 190 miljoner euro, medan leveranserna av rostfritt stål minskade som förväntat. Under första halvåret genererade vi 394 miljoner euro i justerad EBITDA, vilket är ett starkt resultat i den nuvarande marknadsmiljön. Jag är stolt över att vi trots de försvagade marknadsförhållandena har befäst vår balansräkning som den starkaste i branschen.

Vi har framgångsrikt minskat skuldsättningen i bolaget så att företaget är bättre positionerat för de nedgångar som är en del av den cykliska verksamheten inom rostfritt stål. Efter två exceptionellt starka år befinner vi oss nu i en svagare del av cykeln. Nu, med vår starka balansräkning, har Outokumpu motståndskraften att klara ännu mer utmanande marknadsförhållanden.

Genomförandet av den andra fasen av vår strategi har framskridit väl och vi har påbörjat förberedelserna för den tredje fasen som inleds 2026. I den andra fasen får vi ut det mesta av vår nuvarande tillgångsbas. I den tredje fasen kommer fokus att ligga på Amerikas expansion, europeisk konkurrenskraft, integration av värdekedjan och ledarskap inom hållbarhet.

Under andra kvartalet försvagades marknadsläget i Europa snabbare än väntat och påverkade affärsområde Europes lönsamhet negativt redan i slutet av kvartalet. Leveranserna av rostfritt stål minskade från föregående kvartal och justerad EBITDA uppgick till 52 miljoner euro. Inom affärsområde Ferrochrome ökade vi vår produktion till normala nivåer under andra kvartalet och justerad EBITDA ökade till 36 MEUR.

Affärsområde Americas levererade återigen ett mycket starkt resultat. Detta visar fördelen med att ha en geopolitiskt diversifierad verksamhet. Leveranserna av rostfritt stål för affärsområde Americas ökade från föregående kvartal och justerad EBITDA uppgick till 110 miljoner euro. Detta är ett resultat att vara stolt över.

Vi har framgångsrikt vänt vår verksamhet i USA och siktar på att stärka vår position ytterligare på denna attraktiva marknad med en gynnsam regulatorisk miljö. Vi vill kunna ta en god del av den ökande efterfrågan på det lokalt producerade hållbara rostfria stålet. Som ett resultat genomför vi en genomförbarhetsstudie för att undersöka alternativ för att expandera vår verksamhet i USA. Vi strävar efter att öka vår kallvalsningskapacitet och samtidigt undersöka olika alternativ för våra möjligheter till varmvalsning. Ett alternativ är att bygga ett eget varmvalsverk och vi är väl förberedda att fatta ett slutligt investeringsbeslut efter behov.

Under andra kvartalet genomförde vi också förändringar i vår ledning då Marc-Simon Schaar utsågs till Chief Procurement Officer och medlem av Outokumpus ledningsgrupp. Denna roll är avgörande för att strategiskt hantera vår kostnadsbas, inflationseffekter och hållbarhetsåtgärder, samt säkerställa effektiv hantering av intressenter. Vår leveranskedja är kärnan i vår resa mot minskade koldioxidutsläpp och vårt etiska förhållningssätt till inköp. Vi vill säkerställa att Outokumpus rostfria stål är tillverkat av råvaror med lägsta möjliga CO2-utsläpp. Under andra kvartalet behöll vi vårt innehåll av andelen återvunnet material på en mycket stark nivå på 94%.

Marknadsmiljön, särskilt i Europa, förväntas bli utmanande under tredje kvartalet. Vi har dock bra team på plats och en stark balansräkning, och det ger mig förtroende för att vi kommer att hantera de förändrade förutsättningarna även i framtiden.

Utsikter för Q3 2023

Koncernens leveranser av rostfritt stål under tredje kvartalet förväntas minska med 5–15% jämfört med andra kvartalet, i linje med säsongsmönster. För affärsområde Europe är marknadsförutsättningarna utmanande under tredje kvartalet.

Det planerade underhållsstoppet i affärsområde Ferrochrome förväntas ha en negativ påverkan på affärsområdets justerade EBITDA om cirka 10 MEUR.

Underhållskostnaderna för resten av koncernen under tredje kvartalet förväntas öka med upp till 10 MEUR jämfört med andra kvartalet.

Med nuvarande råvarupriser förväntas vissa råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster realiseras under tredje kvartalet.

Vägledning för Q3 2023:

Justerad EBITDA under tredje kvartalet 2023 förväntas bli lägre jämfört med andra kvartalet.

Q2 2023 jämfört med Q2 2022

Outokumpus försäljning under andra kvartalet 2023 minskade till 1 911 miljoner euro (2 686 miljoner euro). I en svagare marknadsmiljö uppgick justerad EBITDA till 190 miljoner euro (491 miljoner euro). Som ett resultat av den lägre lönsamheten minskade också avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) för rullande 12 månader till 11,4% (28,3%).

Under andra kvartalet 2023 minskade de totala leveranserna av rostfritt stål med 10% jämfört med referensperioden. Realiserade priser på rostfritt stål låg på en betydligt lägre nivå i Europa, men sjönk även i Amerika. Lönsamheten påverkades också negativt av högre fasta och rörliga kostnader och lägre försäljningspriser för ferrokrom. Råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster uppgick till 12 miljoner euro (vinster på 64 miljoner euro). Övrig verksamhet och koncerninterna posters justerade EBITDA uppgick till -8 miljoner euro (-26 miljoner euro). Nettoresultatet var 89 miljoner euro under andra kvartalet 2023 (338 miljoner euro).

Q2 2023 jämfört med Q1 2023

Outokumpus omsättning minskade till 1 911 miljoner euro under andra kvartalet 2023 (Q1/2023: 2 006 miljoner euro) och justerad EBITDA uppgick till 190 miljoner euro (Q1/2023: 204 miljoner euro). Avkastningen på sysselsatt kapital för rullande 12 månader minskade ytterligare till följd av lägre lönsamhet och uppgick till 11,4% (18,4%).

Under andra kvartalet var de totala leveranserna av rostfritt stål stabila jämfört med föregående kvartal och minskade med 1%. Realiserade priser på rostfritt stål sjönk i både Europa och Amerika jämfört med föregående kvartal. Ferrokromproduktionen återgick till normala nivåer efter att optimeringen av produktionen på grund av höga elkostnader hade genomförts, vilket påverkade koncernens resultat positivt. Kostnaderna var något lägre på grund av lägre energipriser. Råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster uppgick till 12 miljoner euro under andra kvartalet (Q1/2023: förluster på 6 miljoner euro). Övrig verksamhet och koncerninterna posters justerade EBITDA uppgick till -8 miljoner euro (Q1/2023: -2 miljoner euro). Periodens resultat under andra kvartalet var 89 miljoner euro (Q1/2023: 97 miljoner euro).

Januari–juni 2023 jämfört med januari–juni 2022

Under januari–juni 2023 minskade Outokumpus omsättning till 3 916 miljoner euro (5 259 miljoner euro) och justerad EBITDA till 394 miljoner euro (842 miljoner euro). Avkastningen på sysselsatt kapital minskade till 11,4 % till följd av lägre lönsamhet (28,3 %).

I en svagare marknadsmiljö minskade de totala leveranserna av rostfritt stål under januari–juni 2023 med 14 procent jämfört med samma period föregående år. Under 2023 påverkades lönsamheten negativt av betydligt lägre realiserade priser på rostfritt stål, framförallt i Europa, men även i Amerika. Både fasta och rörliga kostnader minskade och positiva råvarueffekter bidrog till lönsamheten. Råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster uppgick till 18 miljoner euro under januari–juni 2023 (vinster på 22 miljoner euro). Övriga transaktioner och koncerninterna posters justerade EBITDA uppgick till -9 miljoner euro (-39 miljoner euro). EBIT var 259 miljoner euro (720 miljoner euro) och nettoresultatet 186 miljoner euro (567 miljoner euro) under januari–juni 2023.

Webbsändning och telefonkonferens senare idag

En direktsänd webbsändning och telefonkonferens till analytiker, investerare och representanter för media ordnas den 3 augusti 2023 kl. 14.00 CET på https://outokumpu.videosync.fi/2023-q2-results tillsammans med vd och koncernchef Heikki Malinen och CFO Pia Aaltonen-Forsell.

För att ställa frågor, vänligen delta i telefonkonferensen genom att registrera dig på http://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010350. Efter registrering får du telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferenssamtalet. Om du vill ställa en fråga, vänligen slå * 5 på telefonens knappsats för att komma in i kön.

Allt material rörande delårsrapporten, en länk till webbsändningen och senare dess inspelning kommer att finnas tillgänglig på www.outokumpu.com/en/investors.

För mer information:

Jonas Nordlund, Group Communications, +46 (0)70 088 10 31

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com