Outokumpu förbättar effektiviteten i sin verksamhet för rörprodukter

3 september 2009 kl 13.10 CET

Outokumpu strukturerar om sitt affärsområde Stainless Tubular Products (OSTP) för att förbättra effektiviteten och minska kostnaderna. Som ett resultat av en strategiprocess säljs nu delar av produktionen i Jakobstad i Finland och användningen av produktionslinjerna inom affärsområdet optimeras.

Outokumpu har för avsikt att sälja sin verksamhet för kvadratiska och rektangulära rör i Jakobstad till det finska företaget Stalatube Oy, specialierat på kvadratiska och rektangulära rör. Rören tillhör inte OSTPs kärnverksamhet och att öka marknadsandelen och produktutbudet skulle kräva stora investeringar. Verksamheten i fråga sysselsätter åtta anställda som kommer att flytta med till Stalatube.

Outokumpu har också för avsikt att flytta produktion från Jakobstads gamla produktionslinjer, där små svetsade rör tillverkas, till de helt integrerade laser glödgnings- och betningslinjerna i Nyby (Torshälla) i Sverige. Utöver detta kommer produktionen av stora rör att flyttas från Jakobstad Plate Production till laser betnings- och förpackningslinjen i Jakobstad. Dessa förändringar är planerade att ske från 1 januari 2010.

Totalt berörs cirka 50 medarbetare av de här förändringarna.

"Att Stalatube tar över verksamheten för kvadratiska och rektangulära rör är ett exempel på marknadskonsolidering, där OSTP nu fokuserar på runda rör. Vi har världens mest integrerade rörproduktionslinjer i Jakobstad och Nyby. Målet är att använda dessa linjer och stänga mindre effektiv produktion, vilket resulterar i lägre kostnader för OSTP", säger Lasse Johansson, chef för affärsområde Outokumpu Stainless Tubular Products.

Outokumpu kommer att inleda förhandlingar med fackliga representanter för att hitta lösningar för de anställda i förändringsprocessen.

För mer information, kontakta:

Lasse Johansson, chef affärsområde Unit Outokumpu Stainless Tubular Products, tel +46 226 826 02, mob +46 70 618 26 02

Päivi Lindqvist, Chef Kommunikation & Investor Relations, tel. +358 9 421 2432,
mob +358 40 708 5351