Outokumpu först i branschen för rostfritt stål som certifierad Fair Pay Workplace

8.3.2024 kl. 12.00 EEST

Outokumpu, den globala ledaren inom hållbart rostfritt stål, har certifierats av Fair Pay Workplace (FPW) för sina ansträngningar att skapa hållbara rättvisa löner inom hela företaget – med 8 500 anställda i nästan 30 länder. Outokumpu har höga ambitioner när det gäller mångfald, jämlikhet och inkludering och har åtagit sig att uppnå full jämlikhet beträffande ersättning.

I slutet av 2023 tjänade kvinnor i Outokumpu 0,986 euro för varje 1 euro som män tjänade (en skillnad på 1,4 %), en ökning från 0,97 euro 2022. Dessa siffror tar hänsyn till ersättningen från liknande befattningar, kvalifikationer och erfarenhet. Utan att ta hänsyn till dessa förklarande faktorer tjänade kvinnor 1,13 euro för i genomsnitt 1 euro för män. Detta speglar de strukturella skillnaderna mellan könen efter typ av arbete – män dominerar arbetskraften på anläggningarna medan andelen kvinnor är högre i kontorsjobb. Som jämförelse var den totala löneklyftan mellan könen i EU 12,7 % 2022*. Outokumpu är först i branschen för rostfritt stål och ett av mycket få företag i Europa som har fått den officiella verifieringen av FPW.

"Jämställda löner är en integrerad del av Outokumpus mångfalds-, jämlikhets- och inkluderingsmål som fastställdes 2022 och godkändes av Outokumpus styrelse. Vi har investerat i jämställda löner i många år och har samarbetat med FPW för att granska och oberoende verifiera effekterna av våra ansträngningar för att uppnå verklig jämställd lön mellan könen. Nu har vi nått en punkt där vi kan garantera systematiska och transparenta mätningar och åtgärder för att säkerställa rättvisa löner i dag och i framtiden. Jämställda löner är inte en engångslösning, utan vi måste ständigt övervaka den för att inte återigen hamna i de orättvisor som fortfarande råder på våra arbetsmarknader. Vi är oerhört stolta över att vara Fair Pay Workplace-certifierade – men vi får inte glömma det arbete som fortsatt behöver göras", säger Johann Steiner, Executive Vice President för Sustainability, People and Communications på Outokumpu.

Fair Pay Workplace-certifieringen bygger på en transparent och pålitlig uppsättning regler och mätstandarder, framtagna av ledande oberoende branschexperter inom akademi, juridik och näringsliv, för att differentiera organisationer som jobbar för lika lön och lönetransparens. FPW-certifieringsprogrammet samarbetar med världens ledande företag inom olika branscher på deras resa för att uppnå lika lön för lika arbete, attrahera och behålla de bästa talangerna och bygga en rättvis framtid för alla.

"Alla anställda förtjänar att få en rättvis och jämlik upplevelse på jobbet, och vi vet att rättvis lön är en central del av uppdraget. Certifieringen är ett konkret bevis på vårt engagemang för att främja en miljö där alla behandlas lika och ges möjlighet att trivas. Den årliga omcertifieringen är också ett löfte om att kontinuerligt arbeta för att uppnå lönetransparens”, fortsätter Steiner.

*) Eurostats löneskillnadsstatistik mellan könen

Läs mer om Outokumpus engagemang för mångfald, jämlikhet och inkludering i vår årsredovisning 2023

Ytterligare information:

Päivi Allenius, kommunikations- och varumärkesdirektör, tfn +358 40 753 7374 eller Outokumpu tfn +358 40 351 9840, e-post media(at)outokumpu.com

Om Fair Pay Workplace

Fair Pay Workplace, som lanserades 2020, stöds av Syndio-teknikplattformen, certifierar organisationer som följer en uppsättning regler och standarder för lika lön som fastställts av en allians av experter från framåtblickande företag, akademi, personalresurser och det juridiska området. Besök Fair Pay Workplace för att lära dig mer.

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com