• Outokumpu Oyj/

Outokumpu investerar i pelletsanläggning för biokoks i Torneå, Finland för att påskynda minskningen av direkta utsläpp

18 december 2023 kl. 9.15 EET

Outokumpu är globalt ledande inom hållbart rostfritt stål och letar ständigt efter sätt att ytterligare minska sin klimatpåverkan genom hela värdekedjan. Att ersätta fossil koks med förnybara råvaror från biomassa är en av de viktigaste drivkrafterna för att minska våra direkta utsläpp från vår verksamhet. Som en del av Outokumpus strategi att stärka sitt ledarskap inom hållbarhet och säkra tillgången till högkvalitativa råvaror har Outokumpu beslutat att investera i en pelletsanläggning för att producera biokoks(1) vid sin anläggning i Torneå, Finland. Investeringen uppgår till cirka 30 miljoner euro och målet är att starta produktionen i mitten av 2025.

"Våra målmedvetna åtgärder inom hållbarhet, som att säkerställa hög andel återvunnet innehåll och energikällor med låga koldioxidutsläpp, har redan gjort det möjligt för oss att erbjuda rostfritt stål med det lägsta koldioxidavtrycket i branschen. Arbetet fortsätter för att uppfylla vårt ambitiösa klimatmål att minska utsläppen i hela vår värdekedja med 42 % till 2030 jämfört med 2016 års baslinje. Fossil koks står för 50 % av våra direkta utsläpp idag. Därför är ett konkret steg för att avsevärt minska dessa utsläpp att ersätta fossil koks med biokoks, som produceras av biomassa från restprodukter från skogs- och träindustrin", säger Timo Huhtala, General Manager för biokoksprojektet på Outokumpu.

Koldioxidavtrycket för Outokumpus ferrokrom är 67 % mindre jämfört med branschgenomsnittet och målet är att minska ytterligare genom att övergå till att använda biokoks, som är ett biomassabaserat alternativ till fossil koks som produceras av restprodukter från skogs- och träindustrin.

Under det senaste året har Outokumpu undersökt möjligheten att etablera en egen produktionsanläggning för biokoks i industriell skala och arbetat med en färdplan för att bygga upp försörjningen av biomassabaserade råvaror för framtiden. Den består av en blandning av egen produktion, externa inköp och partnerskap.

Det första steget på denna resa är att investera i en anläggning för att pelletera externt utvunnet biokol(2)  till biokoks vid Outokumpus anläggning i Torneå, Finland, med en årlig kapacitet på 25 000 ton. Detta bidrar till att minska CO2-utsläppen med 82 000 ton, vilket motsvarar de årliga utsläppen för 8 000 invånare. Biokoks kommer därefter att användas i ferrokromverksamheten som reduktionsmedel för att ersätta fossil koks. För närvarande är biokoks den bästa tillgängliga tekniken(3) för att ersätta fossil koks i ferrokromproduktionen. Pilotanläggningen i Torneå gör det möjligt för Outokumpu att vidareutveckla processen och produkten så att en eventuell expansion senare kan vara möjlig.

"Användningen av biomassabaserade råvaror erbjuder spännande nya möjligheter att minska de direkta utsläppen. Vi uppnådde stora milstolpar tidigare i år med framgångsrika produktionstester med biokoks, vilket har gett oss självförtroende att ta nästa steg och bygga vår egen pelletsanläggning", säger Huhtala.

Parallellt med detta fortsätter Outokumpu också att planera för ytterligare investeringar i kapacitet för biokoksproduktion i framtiden. Som den andra fasen fortsätter vi att utveckla konceptet för en pilotanläggning för produktion av biokol, inklusive hur man kan utnyttja processgaser från sidoströmmar på det mest effektiva sättet. Ytterligare investeringsbeslut planeras att fattas under 2024 förutsatt att den finansiella genomförbarheten finns.

1) Biokoks är en förnybar råvara som produceras av biomassa från restprodukter från skogs- och träindustrin. I det första steget förbränns biomassan i en pyrolysprocess till biokol och i det andra steget kan den bearbetas/pelleteras till biokoks (dvs. förtätat biokol). Biokol används vid smältning av rostfritt stål och biokoks vid smältning av ferrokrom för att ersätta fossilt kol respektive koks.

2) Outokumpu arbetar för att säkra tillgången till biokol av hög kvalitet genom direkta inköp och genom att utveckla partnerskap. I november 2023 offentliggjorde Outokumpu ett avtal om att bli delägare i Envigas AB, den första storskaliga producenten av biokol i Norden. Investeringen säkrar rätten till 50 procent av Envigas nuvarande och framtida produktion.

3) I motsats till kolstålstillverkning kan väte inte användas som reduktionsmedel vid ferrokromsmältning på grund av de höga temperaturer som krävs. På lång sikt undersöker Outokumpu andra potentiella tekniker för att ersätta fossil koks.

För mer information:

Investerare: Linda Häkkilä, chef för investerarrelationer, tfn +358 40 071 9669

Media: Päivi Allenius, VP – Communications and Brand, tfn +358 40 753 7374  eller Outokumpu tfn +358 40 351 9840, e-post media(at)outokumpu.com

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com