Outokumpu inviger anläggning för syraåtervinning i Avesta

25 maj 2011 kl 8.00 CET

I dag inviger Dalarnas landshövding Maria Norrfalk en toppmodern anläggning för syraåtervinning vid Outokumpu i Avesta. En stor miljöinvestering som tack vare nya återvinningsprocesser minskar utsläppen av nitrater till Dalälven till cirka en tredjedel av tidigare nivåer.

"Outokumpu använder till 90 procent återvunnet skrot som råmaterial när vi tillverkar nytt rostfritt specialstål. Miljöaspekterna på vår verksamhet är mycket viktiga för oss och alla våra intressenter: kunder, ägare, medarbetare och samhälle", säger Jacob Sandberg som är platschef vid Outokumpu i Avesta.

I anläggningen återvinns den syra som används i glödgnings- och betningslinjen. Betning är den process i tillverkningen av rostfritt stål som tar fram den yta som förknippas med rostfritt. Den mycket energisnåla återvinningsprocessen bygger på filtrering. Syran kan nu till mer än 95 procent återanvändas i produktionen, vilket minskar förbrukningen av ny syra drastiskt. Anläggningen avskiljer också metaller som sedan återanvänds som råvara i stålverket. Detta innebär att en mindre mängd avfall behöver skickas till deponi.

Fakta syraåtervinningsanläggningen vid Outokumpu i Avesta:
Höjd: 22 m
Total yta: 1 000 kvadratmeter
Bemanning: två personer i femskift, totalt tio personer
Projektstart: mars 2009
Kostnad: ca 280 miljoner kronor

Mer information:

Jacob Sandberg, platschef Outokumpu Avesta Works, tel. 0226-810 01

Jonas Nordlöf, projektledare, tel. 0226-819 72

Elisabeth Hansson, Communications Manager Sverige, tel. 0226-826 51, mobil 076-760 60 20

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com