Outokumpu lämnar in ett alternativt förslag på eftergift avseende Inoxum-transaktionen

1 oktober 2012 kl. 8.35 CET

Efter att ha marknadstestat Outokumpus ursprungliga förslag på eftergift som meddelades den 20 september 2012, har EU-kommissionen informerat Outokumpu om att en avyttring av koncernens svenska ståltillverknings- och kallvalsningsverksamhet eventuellt inte är tillräcklig för att Inoxum-transaktionen skall kunna godkännas.

Outokumpu lämnar därför in ett alternativt förslag på eftergift till EU-kommissionen, enligt vilket  Inoxums anläggning för rostfritt stål i Terni, Italien skulle avyttras. Den föreslagna eftergiften innehåller även utvalda europeiska servicecenter.

“Den strategiska betydelsen och vårt engagemang i Inoxum-transaktionen är fortsatt oförändrade oavsett EU-kommissionens nya krav”, säger Mika Seitovirta, koncernchef för Outokumpu. “Vi är övertygande om att vi hittar en lösning som gör det möjligt att fortskrida med transaktionen. Vi räknar med att Inoxum-transaktionen ska ge årliga synergibesparingar på ungefär 200 miljoner euro, trots denna föreslagna eftergift.”

EU-kommissionen förväntas omgående påbörja marknadstester för att skapa sig en bild av den föreslagna eftergiftens lämplighet. Inga slutgiltiga överenskommelser eller beslut om eftergiften har ännu fattats.

EU-kommissionens granskningsperiod förväntas fortgå till den 16 november 2012. Outokumpu har som målsättning att slutföra transaktionen vid slutet av 2012.

För mer information:

Investerare:

Kari Tuutti
tel. +358 9 421 2432, mob. +358 40 717 0830

Media:

Sonja Rasin, Diplomat Communications
mob. 070 892 6616

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com