Outokumpu levererar kvartoplåt till ett forskningsprojekt om kärnfusion

15 december 2011 kl. 9.00 CET

Outokumpu har vunnit en order om 350 ton kvartoplåt till ett experimentprojekt om fusion i Japan, som kallas JT-60SA. JT-60SA-projektets uppgift är att bidra till tidig frigörelse av fusionsenergi genom att stödja ITER-projektet (internationell termonukleär experimentreaktor) med att identifiera och utforska hur man ska hantera plasman i fusionsreaktorn i ett elektricitetsalstrande demonstrationskraftverk (DEMO), efterföljaren till ITER.

Teoretiska fördelar med att fusionera atomer i stället för att klyva dem, vilket görs i kommersiella reaktorer i dag, innefattar såväl högre energioutput per använd bränsleenhet som så gott som icke-radioaktivt avfall.

Kvartoplåt i rostfritt stål med låg kobolthalt 304 kommer att användas i det cylinderformade partiet av kryostaten, som är det skyddshölje som omger huvudkomponenterna i Tokamak-reaktorn. Tillverkningen av det cylinderformade vakuumkärlet kommer att göras i Spanien för Japans atomenergimyndighet (JAEA).

Outokumpu har också tidigare i april 2011 levererat ca 355 ton av samma material till IDESA för tillverkningen av basen till samma kryostat för CIEMAT (Centrum för energirelaterad, miljö- och teknologisk forskning) i Spanien.

"Outokumpu har lång erfarenhet av att leverera rostfritt stål till kärnkraftsindustrin, där projekten har högra krav på produktsäkerhet och -tillförlighet. Rostfritt stål med låg kobolthalt används framför allt i centrala strukturer i kärnteknisk utrustning, där exempelvis kraven på rostbeständighet, permeabilitet och renhet är avgörande", säger Hirokuni Yoshida, chef för Outokumpus försäljningskontor i Japan.

Konstruktion och utnyttjande av JT-60SA äger rum i Naka i Japan inom Tokamaksatellitprogrammet (STP) - som en del av strategin för bredare inriktning - vilket är undertecknat av Japan och den Europeiska atomenergigemenskapen (Euroatom).

För mer information kontakta

Hirokuni Yoshida, General Manager, Outokumpu K.K., tel. +81 3 54498311, mobil +81 90 32031041

Erik Johansson, Product Manager, Outokumpu S.A., tel. +34 933238134, mobil +34 609888446

Outokumpu är en global ledare inom rostfritt stål med visionen att bli obestridd nummer ett. Kunder i ett stort antal branscher använder våra rostfria stål och tjänster i hela världen. De utgör helt återvinningsbara, underhållsfria och samtidigt starka och hållbara material, vilket innebär att rostfritt stål är en av de viktigaste byggstenarna för en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i fler än 30 länder. Gruppens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsinki. www.outokumpu.com