Outokumpu levererar super duplex till underhållsfri båt i rostfritt stål

15 maj 2017 kl. 9.00 CET

Outokumpu har levererat Forta rostfritt superduplexstål till en prototyp av en offshorepatrullbåt tillverkad av det svenska varvet Swedish Steel Yachts AB (SSY). Outukumpu bidrog med spegelpolerade plåtar i olika mått till fartyget, som är tillverkat helt i super duplex, Forta SDX 2507 rostfritt stål med mycket högt korrosionsmotstånd för att klara marina miljöer. Den 17 meter långa båten med en maximal hastighet om 60 knopar sjösattes i fredags den 12:e maj 2017 i Gävle.

Petra Rosén, marknadsföringschef på SSY, säger: ”Idén är att hitta lösningar till några av de största svårigheterna i båtbyggarbranschen och få fram effektivare, säkrare och grönare fartyg för framtiden. Det här projektet har potential att öppna en helt ny marknad för högpresterande och hållbara fartyg av den här typen.”

P16-prototypen byggs med ett nyskapande designkoncept inspirerat av egenskaperna hos ett traditionellt vikingaskepp. Den innovativa designen och materialvalet gjorde det möjligt att bygga ett extremt lättviktigt fartyg: att det rostfria duplexstålet är så starkt gör att man kan minska tjockleken hos det material som används. ”Att P16 är så lättviktig minskar helt klart bränsleförbrukningen. Fartyget är underhållsfritt, något som sparar dyrbar tid och pengar. Det är oerhört tåligt mot saltvatten, och kan användas även när havet är delvis fruset – en egenskap som kommer väl till pass i skandinaviska farvatten”, säger Petra Rosén.

Till detta ambitiösa projekt valde SSY Outokumpus rostfria superduplexstål Forta SDX 2507. ”Det är det enda alternativ som har de produktegenskaper som slutanvändarna kräver. Det är mycket starkt och hållbart, hundra procent korrosionsbeständigt och underhållsfritt, med mycket god draghållfasthet. Hela båten är tillverkad av Forta SDX 2507”, säger Rosén.

Sist men inte minst är all metall under vattenlinjen spegelpolerad av Outokumpu Press Plate i Avesta, vilket ser till att havslevande organismer som sätter sig fast på skrovet kan tas bort antingen med en lågtrycksslang eller rentav med mycket låga hastigheter. Då blir det inget behov av miljöfarliga och dyra skyddsmålningar.

För mer information:

Företagskommunikation, tel. +49 173 6629465

Outokumpu Group

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vi skapar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara – för att bygga en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för ett sekel sedan och är ett utmärkt material när hållbara lösningar krävs, vare sig det handlar om köksutrustning, broar eller medicinsk utrustning: det är 100 % återvinningsbart, korrosionsbeständigt, underhållsfritt, hållbart och hygieniskt. Outokumpu har 10 000 medarbetare i över 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors.
www.outokumpu.com      outokumpu.com/stainless-news      choosestainless.outokumpu.com