• Outokumpu Oyj/

Outokumpu och Nordic Steel inleder samarbete – rostfritt towards zero-stål introduceras för första gången på den norska marknaden

28 juni 2023 klockan 09:00 EEST

Nordic Steel kan tillverka allt av stål. Dessa tankar är gjorda av rostfritt stål och kommer att användas inom olje- och gasindustrin.

Outokumpu, världsledande inom rostfritt stål, inleder samarbete med Nordic Steel, Norges ledande stålkoncern, och introducerar nu hållbart rostfritt stål i Norge. Outokumpus Circle Green är världens mest hållbara rostfria stål med upp till 92 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet*. Samarbetet stöder de båda företagets hållbarhetsstrategier och ger Nordic Steel möjligheten att bli först i Norge om att erbjuda lösningen till sina kunder.

”Vi ligger i framkant när det gäller att minska utsläppen från stålindustrin, och vi vill hjälpa våra kunder och partner att utveckla lösningar som minskar klimatbelastningen med hjälp av rätt materialval. Minskade utsläpp från den tunga industrin är en förutsättning för att uppnå koldioxidneutralitet i Europa, och nu tar vi tillsammans med Nordic Steel nästa steg genom att etablera denna hållbara lösning på den norska marknaden. Vår nya partner är Norges ledande företag inom stål- och metalltillverkning och svetsning och har expertis som ger kunderna mervärde. Vi förenas av stora ambitioner för en hållbar metallsektor, i och med detta partnerskap tar vi oss ett steg närmare denna vision”, säger Niklas Wass, Executive Vice President, Stainless Europe, Outokumpu.

Nordic Steel arbetar med kunder i både stora och små projekt över ett brett spektrum av sektorer. Bland annat förnybar energi, olja och gas, vattenförbrukning och sjöfart, HVAC, transport och infrastruktur, byggsektor och försvar. Företaget har ett stort engagemang för hållbarhet och inser vikten av att stötta sina kunder i deras eget hållbarhetsarbete. Nordic Steel lyckas med detta genom att aktivt investera i innovativ teknik och effektiva metoder som inte bara minskar utsläppen, utan också möjliggör grönare och mer hållbara lösningar.

”När en marknadsledare som Outokumpu väljer Nordic Steel som partner är det ett bevis på att det vi byggt är seriöst och meningsfullt bortom nationsgränser. I Norge värdesätter stora företag kompetens inom hållbarhet och detta betonas i upphandlingsprocesser. Vi märker att ett växande antal kunder vill ta del av lösningar för framtiden. Vi på Nordic Steel är stolta över att vara först med att erbjuda Circle Green i Norge. Tillsammans med Outokumpu ser vi stora möjligheter för kunder i alla branscher att minska sina CO2-utsläpp genom att välja det mest hållbara alternativet”, säger Børre Lobekk, vd och koncernchef för Nordic Steel.

Circle Green stöttar nordiska företag i arbetet för ett klimatneutralt Europa

Outokumpus Circle Green-produktion är den första i sitt slag i världen – ingen annan tillverkare av rostfritt stål har kunnat producera rostfritt stål med så låga utsläppsnivåer när samtliga klimatutsläpp från råmaterialutvinningen och genom hela produktionskedjan beaktas. Outokumpu producerar Circle Green i Finland – ur Nordic Steels perspektiv innebär detta att transporterna till Norge är kortare än från många andra ståltillverkare.

”CO2-utsläppminskningar är en viktig del av vår vision för Nordic Steel. Våra primära CO2-utsläpp är låga, men vi har förbundit oss till att vara en del av lösningen i den globala kampen mot klimatförändringar. Vi arbetar också för att minska de indirekta utsläppen genom att välja hållbart stål. Här är ett samarbete med både lokala och globala partner nödvändigt. Fler företag måste också inse att hållbarhet inte bara är bra att ha – det är också lönsamt”, säger Børre Lobekk.

”Outokumpu har ambitiösa mål inom hållbarhet och formar marknaden för rostfritt stål ännu mer genom att sätta ett riktmärke med Circle Green-produktlinjen som lanserades för ett år sedan. Vi är också den enda tillverkaren av rostfritt stål som fått våra klimatmål godkända av Science Based Targets-initiativet, med målet att minska direkta och indirekta utsläpp samt utsläppen från vår leveranskedja med 42 % per ton rostfritt stål till 2030. Nordiska företag måste staka ut riktningen för ett klimatneutralt Europa till 2050”, säger Wass.

*) Globala genomsnittliga CO2-utsläpp 6,1 ton CO2 per ton rostfritt stål (Källa: ISSF). Koldioxidutsläpp med Outokumpu Circle Green: upp till 0,5 ton koldioxid per ton rostfritt stål.

Läs mer: Reduce your carbon footprint with Outokumpu Circle Green | Outokumpu

För mer information:

Outokumpu-media: Päivi Allenius, VP – Communications, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpu Media Desk, tel. +358 40 351 9840 / media@outokumpu.com

Nordic Steel-media: Børre Lobekk, vd och koncernchef för Nordic Steel Group, tel. +47 48 15 47 15 / borre@nordicsteel.no

Kort om Nordic Steel

Nordic Steel är en komplett leverantör av mekanisk produktion inom avancerad plåtbearbeting, certifierad svetsning och montering. Vi är Norges ledande kompetenscentrum inom stål och betjänar kunder i alla branscher.

Nordic Steels huvudkontor ligger i Bryne i Norge, där all produktion sker. Företaget kan visa upp betydande referensprojekt, som till exempel Dogger Bank, världens största vindkraftspark till havs, Nationalmuseum i Oslo, Nordens största konstmuseum och Salmon Evolution, en av Europas största landbaserade laxanläggningar. Nordic Steel levererar dessutom till nästan alla olje- och gasindustrins installationer på norska kontinentalsockeln. Läs mer: www.nordicsteel.no

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com