• Outokumpu Oyj/

Outokumpu och Siemens samarbetar för att minska koldioxidutsläppen vid tillverkning av ställverk för mellanspänning

13 december 2023 kl. 12.00 EET

Outokumpu, världsledande inom hållbart rostfritt stål, och Siemens, ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård, har kommit överens om de första leveranserna av världens första towards-zero rostfria stål. Outokumpu Circle Green®, med upp till 93 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet*, kommer att användas för att tillverka mellanspänningsställverk. Samarbetet hjälper båda företagen att nå sina ambitiösa klimatmål.

Heikki Malinen, VD och koncernchef på Outokumpu, och Mark Backhaus, chef för fabriken på Siemens ställverksfabrik i Frankfurt.

"Den ökande efterfrågan på energi och framtiden för gröna lösningar är beroende av hållbart rostfritt stål. Genom att övergå till förnybar energi och investera i koldioxidsnål teknik och material idag kan vi bekämpa klimatförändringarna. Vår spjutspetslösning för klimatet, Circle Green, möjliggör en grön energiomställning och ger en verklig möjlighet att omvandla olika branscher. Vi är stolta över att samarbeta med Siemens, som visar vägen mot en framtid med låga utsläpp, säger Niklas Wass, President, Business Line, Stainless Europe Outokumpu.

Med ett akut behov av minskade koldioxidutsläpp och ökad elektrifiering krävs hållbara lösningar och därför har Siemens åtagit sig att använda hållbart rostfritt stål för mellanspänningsställverk för elskåp i vindkraftverk.

"När industrier runt om i världen försöker minska koldioxidutsläppen för att nå ambitiösa nettonollmål har hållbart stål en enorm potential. I Outokumpu har vi hittat en organisation som är dedikerad till att påskynda minskade utsläpp från produktionen av rostfritt stål, säger Stephan May, VD för Electrification and Automation på Siemens Smart Infrastructure. "Genom att använda hållbara material i vår elektrifierings- och automationsportfölj  är vi föregångare när det gäller att driva ett ansvarsfullt förhållningssätt till industrins utveckling."

Enorm potential för utsläppsminskning med towards-zero rostfritt stål

Circle Greens produktion var den första i sitt slag globalt, eftersom ingen annan tillverkare av rostfritt stål har kunnat producera rostfritt stål med så låga utsläppsnivåer när man tar hänsyn till alla klimatutsläpp från råvaruutvinning genom hela produktionskedjan. För att producera Circle Green och nå upp till 93 % lägre koldioxidavtryck använder Outokumpu 100 % koldioxidsnål el, koldioxidsnåla råvaror, som återvunnet stål, och förnyade produktionsprocesser.

Om allt rostfritt stål i världen producerades med samma metoder som används för Circle Greens produktion skulle det minska de globala koldioxidutsläppen från hela värdekedjan för rostfritt stål med 364 miljoner ton per år. Det motsvarar över 900 miljoner enkelresor med en passagerare över Atlanten från London till New York.

*) Globala genomsnittliga CO₂-utsläpp (2023): 7 kg CO₂e per kg rostfritt stål (Outokumpus beräkning baserad på data från CRU och worldstainless).  Outokumpu Circle Green CO-utsläpp: ner till 0,5 kg CO₂e per kg rostfritt stål.

Läs mer: Minska ditt koldioxidavtryck med Outokumpu Circle Green | Outokumpu

För mer information:

Outokumpu media: Päivi Allenius, VP – Communications & Brand, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpu media desk, +358 40 351 9840, media(at)outokumpu.com

Siemens media: Jessica Humphrey, presschef, tfn +44 7921 728517 eller jessica.humphrey@siemens.com

Outokumpu i korthet

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, med huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors.

Siemens i korthet

Siemens Smart Infrastructure (SI) formar marknaden för intelligent, anpassningsbar infrastruktur för idag och i framtiden. SI tar itu med de brådskande utmaningarna med urbanisering och klimatförändringar genom att koppla samman energisystem, byggnader och industrier. SI förser kunderna med en omfattande end-to-end-portfölj från en enda källa – med produkter, system, lösningar och tjänster från kraftgenerering hela vägen till förbrukning. Med ett alltmer digitaliserat ekosystem hjälper det kunderna att lyckas och samhällen att utvecklas samtidigt som det bidrar till att skydda planeten. Siemens Smart Infrastructure har sitt globala huvudkontor i Zug, Schweiz. Den 30 september 2023 hade verksamheten cirka 75 000 anställda över hela världen.

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård. Från mer resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leverantörskedjor och smartare byggnader och nät, till renare och bekvämare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik som skapar verkligt värde för kunderna. Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen ger Siemens sina kunder möjlighet att omvandla sina branscher och marknader och hjälpa dem att förändra vardagen för miljarder människor. Siemens äger också en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en globalt ledande leverantör av medicinteknik som formar framtidens hälso- och sjukvård.

Under räkenskapsåret 2023, som avslutades den 30 september 2023, genererade Siemenskoncernen intäkter på 77,8 miljarder euro och ett nettoresultat på 8,5 miljarder euro. Den 30 september 2023 hade företaget cirka 320 000 anställda över hela världen. Mer information finns på Internet på www.siemens.com.