• Outokumpu Oyj/

Outokumpu och Tetra Pak gör gemensam sak för att minska utsläppen – rostfritt stål med låga utsläpp för att tillverka maskiner för beredning av livsmedels- och dryckesprodukter

Outokumpu Corporation
8 maj 2024 kl. 10.00 EEST

Outokumpu, världsledaren inom hållbart rostfritt stål, har inlett ett samarbete med Tetra Pak, ett världsledande företag inom livsmedelsberedning och förpackningslösningar. Outokumpu Circle Green®, med upp till med 93 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet*, kommer att användas för att producera delar till Tetra Paks homogenisatorer. Det rostfria stålet med låga utsläpp kommer att finnas som ett alternativ för alla modeller i Tetra Paks homogenisatorutbud i Europa från juni 2024. Detta strategiska samarbete markerar början på ett samarbete för att utforska andra tillämpningar för Circle Green i Tetra Paks utrustningsportfölj, vilket hjälper till att ytterligare anpassa livsmedels- och dryckestillverkare till EU:s Green Deal.

”Framtiden för lösningar med låga utsläpp är starkt beroende av hållbart rostfritt stål. Den globala efterfrågan på stål ökar medan stålindustrin som helhet står för 7–9 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Rostfritt stål spelar en avgörande roll för att påskynda den gröna omställningen och livsmedelsindustrin är ett bra exempel på var lågutsläppsstål kan ha en betydande inverkan. Vi är stolta över att samarbeta med Tetra Pak i detta omvandlingsinitiativ och ser fram emot att leverera och utveckla mer hållbara lösningar som underlättar minskningen av koldioxidutsläppen i hela värdekedjan. Samarbetet med Tetra Pak är ännu en konkret åtgärd mot en bättre framtid”, säger Niklas Wass, Executive Vice President för Stainless Europe, på Outokumpu.

Circle Green tillverkas vid Outokumpus anläggning i Torneå, Finland, och levereras sedan till Tetra Paks leverantörer av homogenisatorhöljen i Danmark och Sverige. Efter tillverkningen levereras höljena till Lund, där många av Tetra Paks homogenisatorer monteras. Genom att använda Circle Green skapar Tetra Pak ett mer hållbart erbjudande till de klimatmedvetna partnerna i sin värdekedja och maskinerna med lågutsläppsmaterial av rostfritt stål kan levereras globalt till kunder.

Rostfritt stål som ett viktigt material – säkerställer hållbarhet och hygien

Livsmedelssystem står för över en tredjedel av de globala utsläppen av växthusgaser**. I denna sektor förlitar sig allt från mjölkdrycker till bordssåser på homogenisering som en del av produktionsprocessen. När man till exempel bereder mjölk, så bryter homogenisatorn ner fettkulor i mjölken till mindre fragment, vilket resulterar i en stabilare lösning – vilket förhindrar gräddning och förbättrar konsistens, smak och hållbarhet. Rostfritt stål som används i homogenisatorer minskar inte bara utsläppen utan utmärker sig även som ett viktigt material för livsmedelsindustrin tack vare dess exceptionella korrosionsbeständighet, släta yta och lätta rengöring, vilket säkerställer hållbarhet och hygien – två oumbärliga egenskaper inom livsmedelsberedning.

”Innovation är kärnan i vår filosofi som företag och vårt förhållningssätt till hållbarhet. Införandet av Circle Green i vår produktportfölj är ett viktigt steg för att dra nytta av de senaste innovationerna för att förbättra våra utsläpp uppströms. Att samarbeta för att hjälpa både Tetra Pak och våra kunder att nå våra individuella hållbarhetsmål är grundläggande för vårt löfte att skydda det som är bra”, säger Fiona Liebehenz, Vice President of Key Components Plant Solutions and Channel Management, på Tetra Pak.

Outokumpus Circle Green-produktion är den första i sitt slag i världen – ingen annan tillverkare av rostfritt stål har kunnat producera rostfritt stål med så låga utsläppsnivåer när man räknar med alla klimatutsläpp från råmaterialutvinningen och genom hela produktionskedjan. För att producera Circle Green, som har upp till 93 % lägre koldioxidavtryck, använder Outokumpu sig av 100 % koldioxidsnål el, koldioxidsnåla råmaterial som till exempel återvunnet stål och optimerade produktionsprocesser.

Att tillverka allt rostfritt stål i världen med samma metoder som används för Circle Green skulle minska de globala koldioxidutsläppen med 364 miljoner ton per år. Det motsvarar 900 miljoner flygresor enkel väg för en passagerare över Atlanten från London till New York.

*) Globala genomsnittliga CO-utsläpp (2023): 7 kg COe per kg rostfritt stål (Outokumpus beräkning baseras på data från CRU och worldstainless). Outokumpu Circle Greens CO-utsläpp: ned till 0,5 kg COe per kg rostfritt stål.

**) Nature Food (vol 2, nr- 198-209). Crippa et al. (2021): ”Livsmedelssystemen står för en tredjedel av världens antropogena utsläpp av växthusgaser”: https://www.nature.com/articles/s43016-021-00225-9

Outokumpu Corporation

För mer information:

Outokumpu media: Päivi Allenius, SVP – Communications and Brand, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpus telefonlinje för media +358 40 351 9840, e-post media(at)outokumpu.com

Tetra Pak media: Henry Stout, Public Relations Manager, henry.stout@tetrapak.com

Om Tetra Pak

Tetra Pak är ett världsledande företag inom livsmedelsberedning och förpackningslösningar. I samarbete med våra kunder och leverantörer ger vi tillgång till säker och näringsrik mat till hundratals miljoner människor i mer än 160 länder varje dag. Med över 24 000 medarbetare världen över strävar vi efter att göra mat säker och tillgänglig överallt, och vi lovar att skydda det som är bra: mat, människor och planeten. Mer information om Tetra Pak finns på www.tetrapak.com.

Outokumpu påskyndar den gröna omställningen som global ledare inom hållbart rostfritt stål. Vår verksamhet bygger på den cirkulära ekonomin: våra produkter är tillverkade av 95 % återvunnet material, som vi sedan omvandlar till helt återvinningsbart rostfritt stål. Detta stål används i olika applikationer över hela samhället, inklusive infrastruktur, mobilitet och hushållsprodukter. Vi har åtagit oss att uppnå 1,5°C-målet för att begränsa klimatförändringarna, och med upp till 75 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet hjälper vi våra kunder att minska sina utsläpp. Tillsammans arbetar vi mot en värld som varar för evigt. Outokumpu Corporation har cirka 8 500 anställda i närmare 30 länder, med huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsinki. Läs mer: www.outokumpu.com