• Outokumpu Oyj/

Outokumpu och V-ZUG ska minska utsläppen från vitvarubranschen – först i Schweiz med att använda rostfritt stål med upp till 93 % lägre koldioxidavtryck

14 februari 2024 kl. 10:00 EET

Outokumpu, den globala ledaren inom hållbart rostfritt stål, har ingått ett partnerskap med V-ZUG, en schweizisk producent av vitvaror i premiumklass, för leveranser av världens första towards-zero rostfria stål. Outokumpu Circle Green®, med upp till med 93 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet*, kommer att användas för att producera delar till V-ZUGs diskmaskiner. V-ZUG kommer att bli det första schweiziska vitvaruföretaget att använda Outokumpu Circle Green i sin produktion. Samarbetet stödjer båda företagens ambitiösa klimatmål och påskyndar den gröna omställningen inom vitvarubranschen.

”En framtid med lägre koldioxidutsläpp är beroende av hållbart rostfritt stål och andra cirkulära lösningar. Outokumpu går i bräschen för att minska koldioxidutsläppen inom stålindustrin och stödjer redan kunder att minska sina utsläpp, med över 10 miljoner ton varje år. Genom att övergå till och investera i mer hållbara tekniska lösningar samt material kan företag avsevärt minska effekterna av klimatförändringarna. Vår lösning, Circle Green, möjliggör för den gröna omställningen inom olika branscher. Vi är stolta över att arbeta tillsammans med V-ZUG, som också leder vägen mot en mer cirkulär framtid med låga utsläpp”, säger Niklas Wass,  Executive Vice President för Stainless Europe på Outokumpu.

V-ZUG producerar sina vitvaror i Schweiz, men företaget har dotterbolag runtom i EU, Storbritannien, Kina, Hongkong, Singapore och Australien, samt distributionspartners världen över. Circle Green, som främst produceras av återvunna material, kommer från Outokumpus verk i Torneå i Finland, som är bland de största materiella återvinningscentralerna i Europa. Från Torneå distribueras sedan banden till Tyskland för vidare bearbetning och sedan till Zug i Schweiz. Där, i hjärtat av Schweiz, utvecklar och tillverkar V-ZUG de flesta av sina produkter.

”På V-ZUG ser vi inte hållbarhet som en trend, utan som en nödvändighet. En viktig aspekt av hållbarhet, enligt oss är att kunna göra energieffektiva vitvaror. Det finns dock mycket mer att beakta under hela vitvarans livslängd – från anskaffning, utveckling och tillverkning till service, återbruk och återvinning. Starka och innovativa partners är viktigt och därför är vi glada över att samarbeta med Outokumpu för att använda rostfritt stål, som främst är producerat av återvunnet material och att ytterligare minska våra koldioxidutsläpp från våra produkter. Vår koldioxidintensitet, 1,8 CO₂e per ton rostfritt stål, är redan långt under branschsnittet och med Circle Green kan vi potentiellt komma ned till 0,5. Vår målsättning är att skala upp lösningen och göra den kostnadseffektiv och standarden för framtiden”, säger Marcel Niederberger, Hållbarhetschef på V-ZUG AG.

Enorm potential till utsläppsminskning med rostfritt towards-zero stål

Circle Green-produktionen är den första i sitt slag i världen – ingen annan tillverkare av rostfritt stål har kunnat producera rostfritt stål med så låga utsläppsnivåer, när man inberäknar alla utsläpp av växthusgaser från råmaterialutvinningen och genom hela produktionskedjan. För att producera Circle Green, som har upp till 93 % lägre koldioxidavtryck, använder Outokumpu sig av 100 % koldioxidsnål el, koldioxidsnåla råmaterial som till exempel återvunnet stål och nyskapande produktionsprocesser.

Om allt rostfritt stål i världen skulle produceras på samma sätt, som Circle Green, skulle de globala koldioxidutsläppen från hela värdekedjan av stål minskas med 364 miljoner ton per år. Det motsvarar 900 miljoner flygresor, enkel väg, för en passagerare över Atlanten från London till New York.

*) Globala genomsnittliga CO₂-utsläpp (2023): 7 kg CO₂e per kg rostfritt stål (Outokumpus beräkning baseras på data från CRU och worldstainless).  Outokumpu Circle Greens CO₂-utsläpp: ned till 0,5 kg CO₂e per kg rostfritt stål.

Läs mer: Minska koldioxidavtrycket med Outokumpu Circle Green | Outokumpu

För mer information:

Outokumpu media: Päivi Allenius, SVP – Communications & Brand, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpu media desk, +358 40 351 9840 / media(at)outokumpu.com

V-ZUG media: Lorena Brunner, Head of Corporate Communication, +41 79 698 79 29, media.office(at)vzug.com

Om V-ZUG Group

”Tar enkelhet till hemmet och kreativitet till köket.” V-ZUG är Schweiz ledande varumärke inom vitvaror och säljer även sina produkter på utvalda premiummarknader i andra länder. V-ZUG har utvecklat och tillverkat köks- och tvättmaskiner i Schweiz i över 100 år och erbjuder en omfattande service på alla marknader. SIBIR Group AG, som fokuserar på det schweiziska tillhandahållandet av service för alla varumärken och försäljning av hushållsapparater, är en annan del av V-ZUG Group. V-ZUG Group sysselsätter för närvarande cirka 2 200 personer. Holdingbolaget V-ZUG Holding AG är listat i Swiss Reporting Standard på SIX Swiss Exchange i Zürich och ingår i SPI (Swiss Performance Index) (värdepappersnummer 54 248 374, ISIN CH0542483745, ticker VZUG).

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com