Outokumpu ökar sin ägarandel i Rajakiiri vindkraftpark i Torneå

3 januari 2024 kl. 09:00 EET

Outokumpu ökar sin ägarandel i Rajakiiri vindkraftpark i Torneå

Outokumpu är världsledande inom hållbart rostfritt stål och letar ständigt efter sätt att ytterligare minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan. Investeringar i förnybar och koldioxidfri energiproduktion är nödvändiga för att gradvis minska Outokumpus indirekta utsläpp och optimera strömförsörjningen för företagets behov. Som en del av Outokumpus strategi för att stärka företagets ledarskap inom hållbarhet och öka självförsörjningen inom energiproduktion, har Outokumpu beslutat att investera i en ytterligare andel av vindkraftbolaget Rajakiiri i Torneå i Finland. Vindkraftsparken har varit i produktion sedan 2015 och prognosticeras ha cirka 16 produktionsår framför sig. Efter avtalet ökar Outokumpus ägande av de totalt 45 MW som vindkraftparken i Torneå producerar till en nivå på cirka 9 MW och ägarandel av 19.9%.

”Sommaren 2023 påbörjade vi en resa med att öka våra investeringar i elproduktion för att bättre diversifiera våra energiförbrukningskällor och minska riskerna med elmarknaden genom mer förutsebara energipriser och mindre marknadsbaserad volatilitet. Den vidare investeringen i Rajakiiri garanterar oss bättre tillgång till de vindkraftverk som ligger nära våra verksamheter. Detta stödjer och breddar även vårt befintliga partnerskap med Rajakiiri och dess intressenter. I slutändan öppnar detta för en långsiktig strategisk tillgång till Rajakiiris framtida planer för vidare investeringar on- och offshore”, säger Tony Lindström, General Manager för Outokumpu EvoEnergy.

Outokumpu EvoEnergy har studerat de potentiella investeringarna i energiproduktion genom vind-, sol- och kärnkraft, såväl som en rad olika alternativ när det gäller att investera i teknik och lösningar som möjliggör för företaget att fånga upp koldioxid från sin verksamhet inom rostfritt stål och återanvända den med eller genom tredje parter för att minska de direkta utsläppen från Outokumpus verksamheter inom rostfritt stål och ferrokrom.

Förnybar energi som produceras av vindturbiner eller solkraftverk ökar snabbt i de nordiska länderna. På grund av det stora väderberoendet behöver produktionen av förnybar energi vara närbelägen för att kunna optimera och utnyttja resultaten på effektivast möjliga sätt. Tillsammans med sina samarbetspartners, Outokumpu EvoEnergy, en enhet av Outokumpu som har ansvar för olika projekt inom energiproduktion, strävar efter att finna teknik och lösningar som möjliggör maximering av nyttan av vindkraft.

För mer information:

Investerare: Linda Häkkilä, Head of Investor Relation, tel. +358 40 071 9669

Media: Päivi Allenius, VP – Communications and Brand, tel. +358 40 753 7374 eller Outokumpus telefonlinje för media +358 40 351 9840, e-post media(at)outokumpu.com

Outokumpu är globalt ledande inom rostfritt stål. Vår position grundar sig på vår förmåga att specialtillverka rostfritt stål i olika former för nästan vilket ändamål som helst. Rostfritt stål är hållbart, tåligt och utformat för att hålla för evigt. Utöver samhällets grundstrukturer och berömda landmärken använder våra kunder rostfritt stål för att tillverka produkter för både hushåll och industri. Outokumpu har cirka 8 500 medarbetare i närmare 30 länder, huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsingfors. www.outokumpu.com