Outokumpu öppnar ny anläggning för rostfri stång i Sheffield

15 juni 2010 kl 10.00 CET

Idag invigs en ny anläggning för att färdigställa rostfri stång och armering i Sheffield, England. Anläggningen, en investering på 10 miljoner euro, erbjuder rostfri armering och stång. Outokumpu kan nu ge service åt sina brittiska kunder direkt från Sheffield, dessutom breddas produkterbjudandet på den globala marknaden.

Outokumpus Long Products affärsenhet är en etablerad leverantör av rostfria halvfabrikat till kunder över hela världen. Investeringen ger Outokumpu möjlighet att komma in på nya marknader längre nedströms med ett komplett produktutbud.

"Jag är mycket glad att vi nu har investerat i Sheffield så att vi kan tillföra mervärde till våra befintliga stångprodukter. Detta kommer att öka vårt serviceerbjudande till kunderna betydligt, i Europa och globalt. En viktig del i det nya erbjudandet är möjligheten att färdigställa vårt egenutvecklade duplexstål LDX 2101 till armering. Det är en produkt som verkligen kan få fart på försäljningen av rostfri armering och som ger en lösning på de svåra korrosionsproblemen i många armerade betongstrukturer, säger Tommy Grahn, chef för affärsenhet Long Products.

För mer information, kontakta:

Tommy Grahn, chef affärsenhet Long Products, tel. +358 40 7486602

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.

www.outokumpu.com