Outokumpu öppnar säljbolag i Dubai, Förenade arabemiraten

19 november 2008 kl. 9.00

Outokumpu utökar sin verksamhet i Mellanöstern genom att öppna ett säljbolag i Dubai i Förenade arabemiraten. Detta är ett led i företagets strategi att stärka närvaron utanför de västeuropeiska marknaderna och att förbättra möjligheten att serva slutanvändar- och projektkunder världen över på ett optimalt sätt.

Mellanöstern är en av de marknader som växer fortast i världen och här finns en stor potential i industriinvesteringar som kräver en mångfald av rostfria stålprodukter. Säljbolaget erbjuder hela Outokumpus utbud av produkter och tjänster, med speciell inriktning på industrier som olja & gas, avsaltning, petrokemi, energi och konstruktion.

Patrik Lundström blir chef för säljbolaget i Dubai.

- Det nya säljbolaget ger oss en bra plattform för framtida tillväxt i regionen. Nu är vi väl positionerade för att serva Mellanösternregionen och lyfta fram det breda produktutbudet av rostfritt stål. Vi tror att Outokumpus specialstål och höga kvalitet är uppskattad i de mest krävande användningsområdena i olika industrier, säger han.

Outokumpus produkter används redan idag i ett flertal olika projekt i Mellanöstern, framför allt i samband med avsaltning, olja och gas samt petrokemisk industri. Outokumpu har också en betydande närvaro på marknaden för rostfria rörprodukter i Mellanöstern, genom ett joint venture bolag tillsammans med Armetal of Saudi Arabia. Bolaget heter Outokumpu Armetal Stainless Pipe Co. Ltd. och är baserat i Riyadh i Saudiarabien. Här tillverkas och marknadsförs rör- och svetsrördelar samt plåt.

För mer information, kontakta:

Patrik Lundström, Regional General Manager
Outokumpu Middle East, Dubai, UAE

tel: +971 50 452 3020

e-post: patrik.lundstrom@outokumpu.com

Outokumpu är en internationell koncern som producerar rostfritt stål. Vår vision är att bli den obestridda ledaren inom rostfritt, där framgången baserar sig på verksamhetsmässig överlägsenhet. Våra kunder finns i många olika industrier världen över. Rostfritt stål är helt återvinningsbart, underhållsfritt och ett mycket varaktigt material - en viktig byggsten för en hållbar framtid.

Vi finns representerade i mer än 30 länder och har över 8 000 anställda. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är noterat på Helsingforsbörsen sedan 1988. www.outokumpu.com.