Outokumpu öppnar service centre i Kunshan, Kina

I dag invigs Outokumpus nya service centre i Kunshan, Jiangsuprovinsen, Kina. Öppnandet av service centret stödjer koncernens strategi att utöka verksamheten i Asien och serva slutanvändar- och projektkunder med förädlade specialprodukter.

Kina är den marknad för rostfritt stål som växer snabbast i världen. Analysföretaget SMR uppskattar att efterfrågan kommer att växa med mer än 15 procent 2010. Outokumpus utbud på den kinesiska marknaden består främst av specialstål, speciellt duplext stål, som utvecklats för att passa de mest krävande användningsområdena inom energi, petrokemi, transport och pappersindustrin. Det nya service centret innebär att Outokumpu nu står väl rustat att möta kundernas förväntningar.

Vd Juha Rantanen: "Det här är ett viktigt steg i att stärka vår position i Asien. När vi nu befinner oss närmare våra kinesiska kunder kan vi erbjuda både anpassade leveranser och lokal support vad gäller materialval och teknisk specifikation. Som världsledande inom duplext stål har Outokumpu nu en bra plattform för framtida tillväxt i Kina."

Outokumpu har funnits i Kina sedan 1997 och har levererat rostfritt stål till kemi-, petrokemi- och kärnkraftsanläggningar, liksom till kemtankers och pappersbruk. Det mesta av stålet som förädlas vid service centret i Kunshan är tillverkat vid anläggningarna i Avesta och Degerfors.

Outokumpus service centre lagrar och förädlar rostfritt stål på rulle och i plåt för att möta kundernas specifika krav, det tillför en hög grad av flexibilitet både i termer av dimensioner och leveranstider. Service centret i Kunshan har en årlig kapacitet på 30 000 ton. Utrustningen inkluderar en klippsträcka, samt vatten-, plasma och laserskärning. Investeringen var på totalt 20 miljoner euro. Service centret sysselsätter cirka 50 personer. Bilder finns på Outokumpus hemsidor.

För mer information, kontakta:

Kell Hansen, VP - Growth Markets, tel +65 9232 8571

Päivi Lindqvist, SVP - Communications & Investor Relations, tel. +358 40 708 5351

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.

www.outokumpu.com