Outokumpu slutför kvartoplåtsinvestering i Sverige

20 maj 2014, kl 9.00 CET

Outokumpu anordnar idag ett kundevent i Degerfors för att markera slutförandet av investeringen på 100 miljoner euro i kvartoplåtanläggningen. Investeringen och de åtföljande förbättringarna bidrar till kostnadseffektivitet i hela produktionsprocessen och till att ytterligare stärka Outokumpus position som den ledande tillverkaren av rostfri plåt.

Outokumpu meddelade planerna på att genomföra investeringen i juni 2010. Investeringsprogrammet har medfört uppgraderingar av hela produktionsprocessen i Degerfors och har ökat anläggningens kapacitet med 30 procent till 155 000 ton.

Efter investeringen kan anläggningen i Degerfors producera plattare plåtar med bättre ytkvalitet och uppnå lägre utsläpp genom förbättrade och mer effektiva produktionsprocesser. Den nya utrustningen omfattar bland annat en ny insättningsugn, planmaskiner, värmebehandlingsugnar med tillhörande kylsträcka samt en uppdaterad svalbädd.

”Utbyggnaden av verket i Degerfors har varit en viktig investering för Outokumpu eftersom vi ser stark marknadspotential för specialplåt. Förutom att öka produktionskapaciteten av kvartoplåt förbättrar investeringen kvaliteten och flexibiliteten i vår produktion avsevärt, något som är viktigt för att kunna möta kundernas behov”, säger Mika Seitovirta, koncernchef.

Anläggningen i Degerfors är Outokumpus största produktionsenhet för rostfri kvartoplåt. Verket tillverkar världens högsta andel av produkter inom rostfria specialstål. Investeringen väntas också positionera Degerfors som världens enskilt största anläggning för produktion av rostfri kvartoplåt.

Outokumpu är marknadsledande inom rostfri kvartoplåt med en global marknadsandel på cirka 20 procent. Tjock och bred, individuellt rullad kvartoplåt används i massa- och pappersindustrin, i avsaltningsanläggningar samt i petrokemisk-, olje- och gasindustri. Broar och andra generella konstruktionskomponenter är nya användningsområden för kvartoplåt med en stigande efterfrågan i många länder.

För mer information:

Sonja Rasin, tel. +46 708 926616

Outokumpu Group

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och därmed bygger en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har cirka 12 000 anställda i över 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com