Outokumpu tilldelas ISSF Sustainability Award

15 maj 2014 kl. 14.30 CET

En långtidsstudie från Outokumpus chefsläkare Markku Huvinen tilldelades idag, den 15 maj, ISSF (International Stainless Steel Forum) Sustainability Award vid ISSFs årsstämma i Rom, Italien. Detta är den andra hållbarhetsutmärkelsen från ISSF som Outokumpu erhåller. Den första utmärkelsen togs emot under 2011 för Outokumpus insatser för att minska deponiavfall i Sheffield, Storbritannien.

Trots att rostfritt stål har tillverkats i över hundra år har det inte publicerats några vetenskapliga studier rörande exempelvis effekterna av exponering mot damm innehållande krom och nickel inom den rostfria stålindustrin före de studier som gjorts av Outokumpu. Markku Huvinen har studerat de anställdas hälsa vid Outokumpus stålverk i Torneå och vid gruvan i Kemi i 30 års tid. Studien visar att det inte finns någon ökad risk för cancer hos de individer som arbetar i stålverk eller för de som bor i närheten.

Studien bedömer risken för cancer, främst cancer i lungor och näsa bland de anställda i Kemi och Torneå, sedan produktionsstarten år 1967 och fram till 2011. Resultaten visar inga tecken på ökad risk för cancer bland de anställda. Förekomsten av cancer hos Outokumpus anställda liknade den hos övriga befolkningen, och förekomsten av lungcancer var faktiskt lägre.

- Vi är oerhört stolta över det erkännande som ISSF nu ger Markkus studie. Markku har varit en föregångare när det gäller studier av arbetsmiljö och hälsa i vår bransch och hans arbete utgör en grund för Outokumpus fortsatta ansträngningar för att säkerställa våra anställdas hälsa. Inom alla våra verksamheter sätter vi säkerheten först – vi vill att våra anställda säkert ska kunna återvända hem vid arbetsdagens slut. Outokumpu är ledande inom hållbarhetsarbete i vår bransch och flera olika organisationer har uppmärksammat vårt långsiktiga arbete på området, säger Mika Seitovirta, koncernchef Outokumpu.

- ISSFs erkännande betyder, efter många års arbete, mycket för mig. Jag påbörjade mina studier när jag började arbeta som läkare vid Outokumpu på 1970-talet och när en av arbetarna vid en ferrokromsmältugn kom till mitt kontor, snöt sig och frågade ’Hur påverkar det här dammet min hälsa?’ Det var en relevant fråga. Jag är glad att Outokumpu var förutseende nog att ta det på allvar och att våra medarbetare gjorde detta möjligt – den här studien är resultatet av en gemensam ansträngning från arbetsgivarens och de anställdas sida, säger Markku Huvinen, chefsläkare Outokumpu.

British Medical Journal publicerade artikeln om Markku Huvinens studie i november 2013. Läs hela artikeln här på engelska.

För mer information:

Saara Tahvanainen, tel. +358 40 589 0223

Outokumpu Group

Outokumpu är en global marknadsledare inom rostfritt stål. Vi tillverkar avancerade material som är effektiva, hållbara och återvinningsbara och därmed bygger en värld som varar för evigt. Rostfritt stål uppfanns för hundra år sedan och är ett idealt val för krävande användningsområden i allt från köksutrustning till broar, energianläggningar och medicinsk utrustning. Det är ett till 100 % återvinningsbart, korrosionsfritt, underhållsfritt, hållfast och hygieniskt material. Outokumpu har cirka 12 000 anställda i över 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com