• Outokumpu Oyj/

Outokumpus delårsrapport för första kvartalet 2008 - marknaden för rostfritt stål återhämtar sig och ger ökad vinst

23 april 2008 kl. 13.15

Höjdpunkter under första kvartalet

- Rörelseresultatet var 100 miljoner euro och inkluderar nickelrelaterade lagerförluster på cirka 60 miljoner euro, vilket ger ett underliggande operativt resultat på cirka 160 miljoner euro.

- God ökning av efterfrågan hos slutanvändarna och förbättrad efterfrågan inom distributionssektorn, successiv höjning av baspriset under kvartalet.

- Produktionen något under full kapacitet, leveranserna av rostfritt ökade med 28 % till 449 000 ton (IV/2007:

352 000 ton).

- Bra nettokassaflöde på 107 miljoner euro från den operativa verksamheten.

- I linje med strategin och ökning av försäljning till slutanvändare har Outokumpu beslutat att förvärva den italienska distributören av rostfritt stål SoGePar Group för 335 miljoner euro.

Koncernens nyckeltal
    I/08 IV/07 I/07 2007
Omsättning miljoner euro 1 689 1 465 2 129 6 913
Rörelseresultat miljoner euro 100 15 424 589
Extraordinära poster i rörelseresultatet miljoner euro - - - 14
Vinst före skatt miljoner euro 80 7 416 798
Extraordinära poster i finansiella intäkter miljoner euro -12 - - 252
Vinst från den löpande verksamheten miljoner euro 61 7 311 660
Vinst för perioden miljoner euro 63 -16 307 641
Vinst per aktie från den löpande verksamheten euro 0,34 0,04 1,71 3,63
Vinst per aktie euro 0,35 -0,09 1,69 3,52
Avkastning på sysselsatt kapital % 10,0 1,4 38,8 13,9
Kassaflödet från den operativa verksamheten miljoner euro 107 299 85 676
Investeringar i anläggningstillgångar i den
löpande verksamheten miljoner euro 41 43 25 190
Räntebärande skuld vid periodens utgång miljoner euro 737 788 1 189 788
Skuldsättningsgrad vid periodens utgång % 23,3 23,6 37,3 23,6
Leveranser av rostfritt stål 1 000 ton 449 352 430 1 419
Baspriset för rostfritt stål 1) euro/ton 1 243 1 058 1 930 1 304
Antalet anställda i den löpande verksamheten
vid periodens utgång   8 137 8 108 8 098 8 108

1) Rostfritt stål: CRU baspriset i Tyskland för kallvalsade 304 platta produkter.
Notera: Under juli - oktober 2007 noterades priset för vissa stålkvaliteter i Europa till
marknadspriser, varför Baspriset under denna period har uträknats genom att
dra av legeringstillägget från marknadspriset.

Kortsiktiga framtidsutsikter

Den underliggande efterfrågan på rostfritt stål är fortsättningsvis god. Efterfrågan från slutanvändare, specialstål och projekt samt efterfrågan på standardstål från distributörerna förväntas även i fortsättningen ligga på en god nivå.

Osäkerheten till följd av det instabila läget inom den globala ekonomin har ökat, men har än så länge inte påverkat grundfaktorerna för rostfritt stål. Det finns dock en ökande risk att osäkerheten i framtiden påverkar både efterfrågan och prisutvecklingen för rostfritt stål.

Lagernivåerna för standardstål hos distributörerna ligger på normal nivå och Outokumpu säljer för tillfället med leveranser i juni. Under det andra kvartalet beräknas leveranserna ligga något under full kapacitet till följd av kortare extra underhållsstop vid stålverket i Torneå under mars månad.

Under det andra kvartalet har successiva höjningar av baspriset erhållits, och baspriset i Tyskland för 2 mm kallvalsade 304 2 mm plåt bedöms stiga till 1 350 euro mot slutet av kvartalet.

Outokumpus rörelseresultat för andra kvartalet 2008 beräknas bli klart bättre än för det första kvartalet. Förutom det gradvis höjda baspriset kommer avsevärt högre ferrokrompriser under det andra kvartalet att ha en positiv effekt på koncernens rörelseresultat. Enligt dagens bedömning kommer tidsförskjutningarna mellan råmaterialpriserna (nickel och ferrokrom) och legeringstillägget att ha något positiv resultatpåverkan under det andra kvartalet 2008.

Koncernchef Juha Rantanen:

"Efter ett mycket fluktuerande år är vi glada att få uppleva ett kvartal med gradvis och kontrollerad utveckling i en positiv riktning. Detta förväntar vi oss även under det andra kvartalet.

Mer stabilitet och förutsägbarhet är även vad vi eftersträvar med vår nya strategi. En viktig del i den nya strategin är att sälja mer till slutanvändare och projektkunder. Förvärvet av den italienska distributören SoGePar, som vi publicerade idag, är ett stort steg framåt. Det påskyndar vår försäljning till slutanvändare jämfört med vår plan för organisk tillväxt genom investeringar. Vidare får vi tillgång till befintlig kapacitet, välfungerande organisation samt en stabil kundbas. "

För ytterligare information v.g. kontakta:

Päivi Lindqvist, SVP - Kommunikation och IR

tfn +358 9 421 2432, mobil +358 40 708 5351

paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, VP - Investerarrelationer och finansiell kommunikation

tfn +358 9 421 2438, mobil +358 40 515 1531

ingela.ulfves@outokoumpu.com

Esa Lager, CFO

tfn +358 9 421 2516

esa.lager@outokumpu.com

Pressmöte och direkt webbsändning i dag kl. 15.00

Ett kombinerat pressmöte, telefonkonferens och direkt webbsändning om Outokumpus resultat för första kvartalet 2008 hålls den 23 april 2008 kl. 15.00 finsk tid (8.00 US EST, 13.00 UK, 14.00 CET) på Hotell Kämp, Spegelrummet, Norra esplanaden 29, 00100 Helsingfors, Finland.

Vänligen ring 5 - 10 minuter innan mötet börjar, om du vill delta i telefonkonferensen:

UK +44 20 7162 0025

USA & Kanada +1 334 323 6201

Lösenord: Outokumpu

Man kan följa med pressmötet på internet, adress www.outokumpu.com. Börsmeddelandet och det material som presenteras kommer att finnas tillgängligt via www.outokumpu.com -> Investors -> Downloads före pressmötet.

Det går att beställa en webbsändning av pressmötet via www.outokumpu.com från och med den 23 april 2008 cirka kl. 20.00.

Fram till måndagen den 28 april 2008 kan man lyssna till konferensmötet i repris på följande telefonnummer:

UK reprisnummer +44 20 7031 4064, kod: 792027

USA & Kanada reprisnummer +1 954 334 0342, kod: 792027