• Outokumpu Oyj/

Outokumpus delårsrapport januari–mars 2024: Den gradvisa återhämtningen på marknaden i Europa fortsatte, medan den politiska strejken tyngde resultatet

Outokumpu Corporation
7 maj 2024 kl. 8.05 CET

Höjdpunkter under Q1 2024

• Leveranserna av rostfritt stål uppgick till 444 000 ton (505 000 ton)*.
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 38 miljoner euro (204 miljoner euro).
  • EBITDA var 37 miljoner euro (198 miljoner euro).
  • Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till -5,7% (18,4%).
  • Det fria kassaflödet uppgick till -26 miljoner euro (160 miljoner euro inkl. avvecklad verksamhet).
  • Resultatet per aktie var -0,05 euro (0,22 euro).
  • Det senaste återköpsprogrammet avslutades den 29 februari 2024 och under första kvartalet återköpte Outokumpu totalt 8 357 545 aktier.
  • Med anledning av den politiska strejken i Finland utfärdade Outokumpu två negativa vinstvarningar under mars.
  • Efter rapportperiodens utgång, den 4 april 2024, fastställde årsstämman en utdelning på 0,26 euro för år 2023 och utdelningen betalades ut i april.

*Siffror inom parentes avser motsvarande period för 2023, om inget annat anges.

Nyckeltal Q1/24 Q1/23 Q4/23 2023
Försäljning MEUR 1,479 2,006 1,513 6,961
EBITDA MEUR 37 198 15 416
Justerad EBITDA 1) MEUR 38 204 72 517
EBIT MEUR (EBITDA) -19 135 -314 -100
Justerad EBIT 1) MEUR EBITDA -17 144 13 274
Resultat före skatt MEUR (EBIT) -29 128 -320 -133
Nettoresultat för perioden MEUR -23 97 -242 -111
Vinst per aktie euro -0.05 0.22 -0.56 -0.26
Avkastning på sysselsatt kapital, rullande 12 månader (ROCE) 2) % -5.7 18.4 -2.1 -2.1
Investeringar MEUR 59 15 86 170
Fritt kassaflöde MEUR -26 160 156 290
Leveranser av rostfritt stål 1 000 ton 444 505 450 1,906
Periodens nettoresultat från all verksamhet inklusive avvecklad verksamhet MEUR -23 103 -242 -106

1) Justerad EBITDA eller EBIT = EBITDA eller EBIT – Jämförelsestörande poster.
2) I balansräkningskomponenten för 2022 ingår egetkapitaldelen av avvecklad verksamhet.

Under 2022 meddelade Outokumpu att man hade tecknat ett avtal om att avyttra majoriteten av Long Products affärsverksamhet till Marcegaglia Steel Group och Outokumpu omklassificerade sina Long Products-verksamheter till avyttrade tillgångar som innehas för försäljning och avvecklad verksamhet. Avyttringen slutfördes den 3 januari 2023 och försäljningsvinsten på 6 MEUR redovisades i avvecklad verksamhet. I denna rapport redovisas samtliga jämförelsetal som kvarvarande verksamhet utan påverkan av vinst vid försäljning, om inte annat anges.

VD och koncernchef Heikki Malinen

Efter ett svagt andra halvår 2023 började det nya året relativt bra. En våg av oförutsedda politiska strejker i Finland påverkade dock Outokumpu. Större delen av vår verksamhet i Torneå samt hamnen stängdes ner i fyra veckor. Vi beklagar eventuella olägenheter som detta orsakade våra kunder. Vi har gjort allt som står i vår makt för att dämpa situationen för att på så sätt begränsa de negativa effekterna av den fyra veckor långa strejken till 60 miljoner euro från tidigare uppskattade effekter på 80 miljoner euro.

Under första kvartalet 2024 uppgick Outokumpus justerade EBITDA till 38 miljoner euro. Den politiska strejken hade en negativ inverkan på cirka 30 miljoner euro och vi förväntar oss en liknande effekt under andra kvartalet. Jämfört med föregående kvartal minskade våra leveranser av rostfritt stål något under första kvartalet. Vår lönsamhet tyngdes också av den utmanande skrotmarknaden, vilket beror på lägre tillgång på återvunnet material till följd av svagare industrikonjunktur och höga räntor.

Ur ett marknadsperspektiv har vi sett positiva signaler. Den gradvisa återhämtningen i Europa har fortsatt. Det tredje kvartalet 2023 var den lägsta nivån i cykeln. Våra realiserade rostfria priser återspeglar denna utveckling.

På grund av ovan nämnda utmaningar var affärsområde Europes justerade EBITDA svag och uppgick till 4 MEUR. Leveranserna av rostfritt stål var 7% lägre jämfört med föregående kvartal, men högre realiserade priser på rostfritt stål bidrog till vår lönsamhet.

I affärsområde Americas uppgick vår justerade EBITDA till 24 miljoner euro. Leveranserna av rostfritt stål ökade säsongsmässigt med 15 %. Begränsad tillgång på skrot och svag prissättning på rostfritt stål, särskilt i Mexiko, belastade dock det ekonomiska resultatet. Americas situation är fortsatt stark i grunden och vi bekräftar den normaliserade årliga EBITDA på 170 miljoner USD.

Affärsområdet Ferrochrome genererade en solid justerad EBITDA på 22 miljoner euro. En av ferrokromugnarna har varit stängd sedan januari eftersom efterfrågan på marknaden var fortsatt måttlig.

Vi befinner oss nu mitt i den andra fasen av vår strategi. Vi har uppfyllt de mål vi satt upp för oss själva, men den övergripande marknadsmiljön är tuff. Jag vill betona att vi är fast beslutna att gå vidare och därför höjer vi nu vårt EBITDA-mål från 200 miljoner euro till 350 miljoner euro. Detta är också nödvändigt för att återhämta sig från förlusterna under den fyra veckor långa strejken.

I april meddelade vår Chief Financial Officer, Pia Aaltonen-Forsell, att hon beslutat sig för att lämna Outokumpu för att satsa på en karriär utanför företaget. Jag vill tacka henne för de senaste fem åren – Outokumpu har verkligen förändrats under den tiden och är idag finansiellt mycket starkare än någonsin tidigare.

Jag är glad över att vi har hittat en utmärkt efterträdare internt. Vår nya Chief Financial Officer, Marc-Simon Schaar, tillträder sin nya tjänst den 1 juni 2024. Med hans starka bakgrund inom finans, affärsverksamhet och inköp är jag övertygad om att Outokumpu kommer att fortsätta att skapa långsiktigt värde.

Efter 12 år på Outokumpu, varav fyra år som koncernchef och åtta år i styrelsen, har jag bestämt mig för att ta mig an nya möjligheter utanför företaget. Under de senaste fyra åren har vi transformerat företaget till en ledare inom hållbart rostfritt stål med den starkaste balansräkningen i branschen. Jag ser fram emot en smidig överlämning till min efterträdare.

Under första kvartalet 2024 slutförde vi vårt andra aktieåterköpsprogram och årsstämman beslutade även att en utdelning om 0,26 euro per aktie skulle betalas ut för år 2023. Stark avkastning till aktieägarna och långsiktigt värdeskapande är fortsatt centralt i vår strategi.

Utsikter för Q2 2024

Koncernens leveranser av rostfritt stål under andra kvartalet förväntas öka med 5–15 procent jämfört med första kvartalet.

Den senaste politiska strejken i Finland bedöms påverka det andra kvartalet negativt med cirka 30 miljoner euro, liksom det gjorde under första kvartalet.

Skrotmarknaden förväntas förbli utmanande.

Med nuvarande råvarupriser förväntas vissa råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster realiseras under andra kvartalet.

Prognos för Q2 2024:

Justerad EBITDA under andra kvartalet 2024 förväntas vara på en liknande eller högre nivå jämfört med första kvartalet.

Q1 2024 jämfört med Q1 2023

Outokumpus omsättning under första kvartalet 2024 minskade till 1 479 miljoner euro jämfört med referensperioden (2 006 miljoner euro). De totala leveranserna av rostfritt stål var 12% lägre då volymerna minskade kraftigt inom affärsområde Europa.

Leveranserna och lönsamheten i rostfritt stål under första kvartalet 2024 påverkades negativt av den politiska strejken i Finland och ett svagare marknadsklimat överlag. Som ett resultat av detta minskade justerad EBITDA till 38 miljoner euro (204 miljoner euro).

På grund av den politiska strejken stängdes huvuddelen av Outokumpus verksamhet inom rostfritt stål och ferrokrom i Finland samt Torneå hamn i Finland under tre veckor i mars. Strejken påverkade också indirekt företagets verksamhet i andra länder genom störningar i de interna materialflödena i både Europa och Amerika. Outokumpu kunde dock delvis mildra de negativa effekterna och den negativa effekten på bolagets justerade EBITDA under det första kvartalet 2024 uppgick till cirka 30 miljoner euro.

Under första kvartalet 2024 var de realiserade priserna på rostfritt stål högre i Europa, medan de minskade i Amerika jämfört med referensperioden. Den utmanande skrotmarknaden påverkade lönsamheten för båda verksamheterna inom rostfritt stål, medan kostnaderna förblev relativt stabila. Resultatet för affärsområde Ferrochrome förbättrades, främst till följd av lägre kostnader. Råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster uppgick till 4 miljoner euro (-6 miljoner euro).

EBIT blev negativ under första kvartalet 2024 och uppgick till -19 miljoner euro (135 miljoner euro). Avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) för rullande 12 månader uppgick till -5,7 % (18,4 %), på grund av lägre lönsamhet och den betydande nedskrivningsreserveringen relaterad till det omförhandlade kontraktet avseende varmvalsning i affärsområde Americas i slutet av 2023.

Nettoresultatet minskade till -23 miljoner euro under första kvartalet 2024 (97 miljoner euro) och resultatet per aktie uppgick till -0,05 euro (0,22 euro). Finansnettot under första kvartalet 2024 ökade till 11 miljoner euro (8 miljoner euro) och räntekostnaderna var relativt stabila och uppgick till 16 miljoner euro (15 miljoner euro).

Q1 2024 jämfört med Q4 2023

Outokumpus omsättning uppgick till 1 479 miljoner euro under första kvartalet 2024 (Q4/2023: 1 513 miljoner euro). De totala leveranserna av rostfritt stål minskade något jämfört med föregående kvartal (minskning med 1%). I början av 2024 hade Outokumpu förväntat sig att leveranserna av rostfritt stål skulle öka under första kvartalet 2024 jämfört med fjärde kvartalet 2023, men den politiska strejken i Finland hade en negativ inverkan på bolagets volymutveckling.

Outokumpus justerade EBITDA minskade till 38 miljoner euro under första kvartalet (Q4/2023: 72 miljoner euro). Den totala negativa effekten av de politiska strejkerna på justerad EBITDA var cirka 30 miljoner euro.

Under första kvartalet fortsatte de realiserade priserna på rostfritt stål att öka i Europa, medan de minskade något i Amerika. Skrotmarknaden var fortsatt utmanande under hela kvartalet. Underhållskostnaderna var lägre på grund av mindre underhållsarbete, men den positiva effekten på lönsamheten motverkades av de negativa effekterna relaterade till strejken. Råvarurelaterade lager- och metallderivatförluster uppgick till 4 miljoner euro under första kvartalet (Q4/2023: intäkter på 0 miljoner euro).

EBIT uppgick till -19 miljoner euro under första kvartalet 2024 (-314 miljoner euro). Referensperioden påverkades negativt av den betydande nedskrivningen inom affärsområde Americas samt andra betydande jämförelsestörande poster. Avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) för rullande 12 månader uppgick till -5,7 procent (Q4/2023: -2,1 procent), främst på grund av lägre lönsamhet.

Nettoresultatet för första kvartalet uppgick till -23 miljoner euro (Q4/2023: -242 miljoner euro) och resultatet per aktie var -0,05 euro (Q4/2023: -0,56). Finansnettot uppgick till 11 miljoner euro (Q4/2023: 6 miljoner euro) och räntekostnaderna till 16 miljoner euro (Q4/2023: 14 miljoner euro).

Nytt mål för förbättring av EBITDA-resultatet

Outokumpu har idag den 7 maj 2024 meddelat att man kommer att höja EBITDA-målet för den andra fasen av strategin från 200 miljoner euro till 350 miljoner euro för att ytterligare stärka konkurrenskraften till slutet av 2025.

En direktsänd webbsändning och telefonkonferens den 7 maj 2024 kl. 15.00 EET

En direktsänd webbsändning och telefonkonferens för analytiker, investerare och medierepresentanter ordnas senare idag den 7 maj kl. 14.00 CET på https://outokumpu.videosync.fi/q1-2024 med verkställande direktör Heikki Malinen och CFO Pia Aaltonen-Forsell som värdar.

För att ställa frågor, vänligen delta i telefonkonferensen genom att registrera dig på https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50049023. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till telefonkonferensen. Om du vill ställa en fråga, slå *5 på telefonens knappsats för att komma in i kön.

Allt material kring delårsrapporten, en länk till webbsändningen och senare inspelningen av den kommer att finnas tillgängligt på www.outokumpu.com/en/investors.

För mer information:

Jonas Nordlund, Group Communications, +46 (0)70 088 10 31

Outokumpu påskyndar den gröna omställningen som global ledare inom hållbart rostfritt stål. Vår verksamhet bygger på den cirkulära ekonomin: våra produkter är tillverkade av 95 % återvunnet material, som vi sedan omvandlar till helt återvinningsbart rostfritt stål. Detta stål används i olika applikationer över hela samhället, inklusive infrastruktur, mobilitet och hushållsprodukter. Vi har åtagit oss att uppnå 1,5°C-målet för att begränsa klimatförändringarna, och med upp till 75 % lägre koldioxidavtryck än branschgenomsnittet hjälper vi våra kunder att minska sina utsläpp. Tillsammans arbetar vi mot en värld som varar för evigt. Outokumpu Corporation har cirka 8 500 anställda i närmare 30 länder, med huvudkontor i Helsingfors, Finland och aktier noterade på Nasdaq Helsinki. Läs mer: www.outokumpu.com