Outokumpus första kvartal 2010 - efterfrågan på rostfritt stål återhämtar sig, vinst i sikte

I korthet

- Rörelseförlust -22 miljoner euro, underliggande rörelseresultat cirka -32 miljoner euro

- Förbättrad efterfrågan, leveranserna ökade 35% från första kvartalet 2009

- Rörelseresultatet för andra kvartalet väntas bli positivt

- Förstudie av ferrokrominvesteringen har återupptagits, finska staten positiv till kärnkraftsprojektet Fennovoima

Nyckeltal för koncernen, miljoner euro I/10 I/09 IV/09

Omsättning         916 679 728
Rörelseresultat         -22 -249 -29
Vinst före skatt       -33 -252 -36
Nettovinst för perioden       -21 -187 -6
Vinst per aktie, euro       -0,12 -1,04 -0,04
Nettokassaflöde från den operativa verksamheten   -86 295 -108

Leveranser av rostfritt stål, 1 000 ton 333 247 277
Baspris rostfritt stål, euro/ton 1)   1 235 925 1 297
Marknadspris rostfritt stål, euro/ton   2 329 1 818 2 346

1) CRU baspriset i Tyskland för kallvalsad 304 rostfri 2 mm stålplåt

Efterfrågan på rostfria standardstål har återhämtat sig något under 2010 jämfört med slutet av 2009. Den goda orderingången från inledningen av året har fortsatt. Den ökade efterfrågan speglar både lageruppbyggnad hos distributörer och förbättrad efterfrågan hos slutanvändare. Det finns också tidiga tecken på ökad aktivitet i investeringsdrivna kundsegment, men detta har ännu inte omsatts i större beställningar.

Outokumpus leveranser av rostfritt stål ökade med 35% till 333 000 ton under första kvartalet jämfört med första kvartalet 2009. Även priserna har återhämtat sig starkt. Baspriserna ökade i snitt 34% och transaktionspriserna, som även inkluderar råmaterialkostnader, var 28% högre. Råmaterialpriserna har stigit kraftigt från nivåerna för ett år sedan, nickel med i snitt 91% och ferrokrom med 28%. Som en följd av detta ökade Outokumpus försäljning med 35% till 916 miljoner euro första kvartalet.

Trots den positiva utvecklingen låg Outokumpus leveransvolymer klart under full produktionskapacitet. Kapacitetsutnyttjandet var cirka 75%. Högre volymer och bättre baspriser minskade dock koncernens underliggande rörelseförlust från 134 miljoner euro första kvartalet 2009 till 32 miljoner euro första kvartalet i år. Rörelseförlusten minskade mer, från 249 miljoner euro till 22 miljoner euro. Årets första kvartal inkluderar 10 miljoner euro i råmaterialrelaterade lagervinster jämfört med förluster på 110 miljoner euro året innan.

Outokumpu ökar nu gradvis sin produktion och leveransvolymerna för andra kvartalet väntas ligga på samma nivåer eller något högre än för första kvartalet. Outokumpus underliggande rörelseresultat väntas bli något positivt för andra kvartalet.

I slutet av mars beslutade Outokumpu att uppdatera en förstudie av en investering för att dubbla produktionskapaciteten för ferrokrom i Torneå, Finland, till 530 000 ton per år. Investeringsprojektet på 420 miljoner euro offentliggjordes i juni 2008, men sköts upp i december samma år på grund av finanskrisen och osäkerheten på marknaden.

Finlands regering har uttalat sitt stöd för kärnkraftsprojektet Fennovoima. Outokumpu äger cirka 10% i Fennovoima och projektet skulle ge koncernen el till produktionskostnad enligt ägarandel. Fennovoimas plan är att ha kärnkraftsreaktorn i drift 2020. Slutligt beslut om tillstånd att bygga reaktorn fattas av den finska riksdagen senare i år.

Vd Juha Rantanen:

"Efter en mycket svår tid kan vi nu äntligen se en klar förändring till det bättre. Även om vinsten inte förbättrades under första kvartalet, har efterfrågan och leveransvolymer ökat. Vinstförbättringen kommer i det andra kvartalet. Återhämtningen ger oss självförtroende att börja se över våra investeringsprojekt. En utökning av ferrokromproduktionen var ett mycket attraktivt projekt som finanskrisen tvingade oss att skjuta upp. När det värsta av krisen nu ligger bakom oss och ferrokrommarknaden har blivit intressant igen, är det dags att ta en ny titt på den här investeringen. Finska statens inställning till Fennovoimaprojektet är en gynnsam faktor när vi nu överväger den samlade investeringen."

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Outokumpus officiella rapport för första kvartalet 2010.

För mer information, kontakta:

Päivi Lindqvist, Chef - Kommunikation och investerarrelationer

tel. +358 9 421 2432, mobil +358 40 708 5351

paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, Investerarrelationer och finansiell kommunikation

tel. +358 9 421 2438, mobil +358 40 515 1531

ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, Finanschef (CFO)

tel +358 9 421 2516

esa.lager@outokumpu.com

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com