Outokumpus rostfria stål stöder produktionen av förnyelsebar energi i solenergiprojekt

29 februari 2012 kl. 9.00 CET

Outokumpu levererar 650 ton kvartoplåtar i rostfritt stål till konstruktionen av en lagringstank för smält salt som används på kraftanläggningen Crescent Dunes Solar Energy i Tonapah, Nevada, USA. Saltlagringstanken är en del av värmelagringssystemet som gör det möjligt att lagra energi i 10-15 timmar. Teknologin möjliggör att solkraftsanläggningen kan vara i drift utan avbrott och bidrar därmed till att göra solenergi till ett kommersiellt gångbar alternativ.

Kvartoplåtarna är tillverkade i värmeresistent rostfritt stål i kvalitet 347H och levereras till Felguera IHI som är ansvariga för produktionen hela vägen till igångsättandet av saltlagringssystemet till den nya solkraftsanläggningen. Plåtarna tillverkas i Outokumpus kvartoplåtsenhet i Degerfors, Sverige.

Den heta servicemiljön - 600 grader Celsius - i den här saltlagringstanken ställer höga krav på materialurvalet. Outokumpu valdes på grund av sin tekniska expertis, och för att den specificerade värmeresistenta stålkvaliteten erbjuder högt korrosionsmotstånd och har förmågan att hantera förhöjda temperaturer.

"Solenergi ökar sin betydelse som en förnyelsebar energikälla på grund av teknologiska framsteg. Vi hoppas att det här projektet kommer att öka insikten om användningen av och fördelarna hos rostfritt stål inom produktionen av solenergi", säger Erik Johansson från Outokumpu.

Kraftanläggningen Crescent Dunes Solar Energy, som tillhör Solar Reserves, är den första, kommersiella skal solkraftsanläggningen i USA och när den är färdig är den också den största i världen i sitt slag och förser ca 75 000 hushåll med en förnyelsebar energikälla. Projektet förväntas vara färdigt om 15 månader.

För mer information, vänligen kontakta

Erik Johansson, Sales manager, Outokumpu S.A., tel. +34 944 936 771, mobil. +31 609 888 446