Ovzon Delårsrapport januari–mars 2023

Händelserik start på 2023

Kvartalet januari–mars 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 57 (100) MSEK. Justerad nettoomsättning uppgick till 57 (97) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -23 (-18) MSEK. Justerat rörelseresultat uppgick till -34 (-18) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -19 (-12) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,37 (-0,23) SEK
  • Kassaflödet för perioden uppgick till -72
    (-96) MSEK

Väsentliga händelser under kvartalet

• Besked om senareläggning av uppsändningen av Ovzon 3 och byte till SpaceX som uppsändningspartner
  • Genomfört riktad nyemission om 200 MSEK och säkrat ytterligare finansiering genom lån för att finansiera bytet av launchpartner och försening av Ovzon 3
  • Resultat för 2022 belastas av nya reserveringar om 34 MSEK
  • Förlängd regulatorisk tidsfrist gällande banposition för Ovzon 3
  • Första ordern i Spanien via partnern Aicox Solutions

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Uppföljningsorder om 0,6 MUSD från franska partnern Nigma Conseil

Framtidsutsikter
Med anledning av den svaga inledningen på året är bolagets bedömning att nettoomsättningen för 2023 kommer vara i linje med 2022 och att uppsändning av Ovzon 3 sker i peri-oden juli till september 2023, förutsatt att den slutliga integrat-ionen och testerna faller ut som planerat.

MSEK Jan–mar 2023 Jan–mar 2022 Jan–dec 2022
Nettoomsättning 57 100 357
Rörelseresultat -23 -18 -81
Periodens resultat efter skatt -19 -11 -36
Orderbok 134 208 218
Resultat per aktie, SEK -0,37 -0,23 -0,71
Soliditet, % 74 79 72
Aktiekurs vid periodens slut, SEK 37,8 50,7 57,6

Händelserik start på 2023

Det första kvartalet var på många plan intensivt för Ovzon. Vi har tvingats hantera ett antal utmaningar under kvartalet såsom en försening av Ovzon 3, byte av uppsändningspartner, utökad lånefinansiering samt en riktad nyemission till följd av förseningen. Dessutom har vi gjort ytterligare reserveringar för osäkra kundfordringar och således även en revidering av vårt resultat för 2022. På den positiva sidan tecknade vi, i slutet på 2022, avtal med nya kunder via partners i Sverige, England och Frankrike. Det följdes upp av vår första kund i Spanien i januari och i slutet av kvartalet fick vi en uppföljningsorder från vår franska partner. Leveranserna avseende dessa kontrakt har påbörjats under kvartalet.

Händelserik inledning på året

I början av året blev det tydligt att vår tillverkningspartner Maxar försenats ytterligare i slutförandet av vår första egna satellit Ovzon 3, vilket i sin tur gjorde att vi tvingades sena-relägga tidpunkten för uppsändning av satelliten. För att säkerställa flexibilitet och en optimal tidpunkt för uppsändning ingick vi ett avtal med en ny leverantör och valet föll på att byta från Arianespace till SpaceX. Arbetet med satelliten är nu i en intensiv slutfas. Vår bedömning är fortsatt att uppsändningen av Ovzon 3 sker i perioden juli till september 2023 förutsatt att den slutliga integ-rationen och testerna faller ut som planerat. Det finns dock fortfarande en viss osäkerhet kring den exakta tiden för färdigställandet, vilket potentiellt kan leda till ytterligare nå-gon försening.

I mars fick vi ett positivt besked att vår regulatoriska tidsfrist för användandet av spektrumet för banpositionen 59,7° öst förlängts – en position som avses användas för Ovzon 3.

Oavsett förseningen ser vi fortsatt starka signaler från befintliga och nya kunder avseende Ovzon 3 och de nya unika kommunikationsmetoder som satelliten möjliggör.

Per Norén, Verkställande Direktör, pno@ovzon.com, +1 206 931 7232
Noora Jayasekara, Finansdirektör, nja@ovzon.com, +46 70 318 92 97