• Ovzon AB/

Ovzon säkrar ytterligare finansiering genom lån och bekräftat intresse för nyemission

Ovzon AB har säkrat ytterligare finansiering, för att färdigställa och genomföra uppsändningen av Ovzon 3, genom att öka den nuvarande lånefaciliteten med P Capital Partners från 60 miljoner USD till 65 miljoner USD och genom att ett flertal av Bolagets större aktieägare, däribland Öresund, Bure, Handelsbanken Fonder, Fjärde AP-fonden och AFA Försäkring, har bekräftat intresse att teckna aktier motsvarande 200 miljoner SEK vid en nyemission.

Ovzon meddelade idag i ett separat pressmeddelande förseningen av satelliten Ovzon 3 och det därav följande skiftet till SpaceX som launchpartner. Som en konsekvens därav uppskattar Ovzon ökade kostnader för Ovzon 3-projektet med cirka 25 miljoner USD. Ovzon har därför säkrat finansiering genom att (i) öka den nuvarande lånefaciliteten med P Capital Partners från 60 miljoner USD till 65 miljoner USD och (ii) ett flertal av bolagets större aktieägare, däribland Öresund, Bure, Handelsbanken Fonder, Fjärde AP-fonden och AFA Försäkring, har bekräftat intresse att teckna aktier vid en nyemission om upp till 200 miljoner SEK. Bolaget förväntas delge mer information om nyemissionen i närtid och har utsett Carnegie Investment Bank till finansiell rådgivare.

Lånet från P Capital Partners är denominerat i USD, återstående löptid för faciliteten är cirka tre år (förfaller 31 december 2025) med en ränta på 3M USD LIBOR + 10%. Lånevillkoren inkluderar sedvanliga kovenanter och åtaganden med ett uttryckligt villkor för lånefaciliteten att Ovzon genomför en nyemission, före utgången av maj 2023. Då 45 miljoner USD av faciliteten redan avropats innebär det justerade avtalet att ytterligare 20 miljoner USD kan ropas av vid behov.

"Tack vare starkt engagemang och långsiktigt stöd från våra aktieägare och vårt utmärkta samarbete med P Capital Partners, är det fortsatt möjligt för bolaget att infria löftet om att färdigställa och lansera Ovzons unika första egna satellit – Ovzon 3", säger Per Norén, VD för Ovzon.

Webcast

Ovzons verkställande direktör Per Norén och finansdirektör Noora Jayasekara svarar på frågor vid en webbsänd telefonkonferens den 6 februari 2023 kl. 10.00.

Webbsändningen nås via följande länk:

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig via följande länk och följ instruktioner: https://register.vevent.com/register/BI01396d5bcd6b42338d133b1197f150fb

Denna information är sådan information som Ovzon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom nedanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Ovzon AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Per Norén, Verkställande Direktör, pno@ovzon.com, +1 206 931 7232
Noora Jayasekara, Finansdirektör, nja@ovzon.com, +46 70 318 92 97