• OX2/

14 procent av svenskarna tror att klimatförändringen är naturlig

Idag är det världsmiljödagen. Nära åtta av tio svenskar anser att klimatförändringen och den globala uppvärmningen beror på mänsklig påverkan. 14 procent tror dock att det handlar om naturliga variationer. Dessa är till största delen män. Det visar klimatbarometern, en undersökning med 1 000 svenskar som tagits fram av vindkraftsbolaget O2.

78 procent tror att klimatförändringen beror på mänsklig påverkan, 14 procent tror att den beror på naturliga variationer, 7 procent vet inte och 1 procent tror inte att det pågår en global uppvärmning. Bland dem som tror att klimatproblemet orsakas av naturliga variationer är 21 procent män och 7 procent kvinnor.

- Det finns ingen tvekan om att människan genom sitt beteende bidrar till klimatproblemet. Framtida generationer kommer nog att undra över vad det var som vi funderade över och varför vi inte gjorde mer, kommenterar Pär Holmgren, meteorolog, författare och föreläsare i klimatfrågor.

Undersökningen har gjorts av undersökningsföretaget PFM Research på uppdrag av O2 utifrån ett representativt urval bland 1 000 svenskar.

För intervju, kontakta:
Pär Holmgren, meteorolog, författare och föreläsare i klimatfrågor, 070-823 95 42, par@parholmgren.se
Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel, 070-395 34 14, linda.magnusson@o2.se

O2 projekterar, bygger, driver och säljer vindkraftsanläggningar över hela Sverige och är ledande inom landbaserad vindkraft. O2 har tjugo års erfarenhet i branschen och står bakom en betydande del av den vindkraft som finns i Sverige. Företaget driver även Sveriges största vindkraftskooperativ. Företaget har ett 50-tal medarbetare fördelade på kontor i Mörbylånga, Stockholm, Frösön, Mora och Kiruna. www.o2.se