• OX2/

Allianz förvärvar ännu en vindpark från OX2, Google köper elen

Det internationella försäkringsbolaget Allianz har tecknat förvärvsavtal med vindkraftsbolaget OX2 om ytterligare 33 MW vindkraft i Maevaara. Vid samma tidpunkt tecknade Google ett PPA-kontrakt (Power Purchase Agreement) om att köpa den totala elproduktionen de kommande tio åren för att driva sitt datacenter i Hamina, Finland.

Detta är den andra affären mellan de tre företagen. 2013 tecknade Allianz Capital Partners och OX2 ett förvärvsavtal om 24 vindkraftverk i Maevaara som ligger på gränsen mellan Övertorneå och Pajala kommun i norra Sverige. Google köpte elen i tio år med start från 2015. Det nya avtalet, som tillkännages idag, berör ytterligare tio vindkraftverk och tio års elproduktion från och med 2016 då den nya anläggningen kommer att driftsättas.

"Vi är mycket nöjda med att utöka Maevaara vindpark i samarbete med både OX2 och Google och ser fram emot att arbeta med dem genom projektets byggnation och driftfas" säger David Jones, chef för förnybar energi på Allianz Capital Partners. "

"Vi är stolta över att få förnyat förtroende, och vi ser fram emot att leverera ytterligare en vindpark med hög kvalitet", säger Paul Stormoen, vd för OX2 Wind.

"Vi är angelägna om att fortsätta att öka mängden förnybar energi i vår förbrukning", säger Francois Sterin, chef för global infrastruktur på Google . "Detta långsiktiga avtal - vårt fjärde i Europa, och det andra tillsammans med Allianz och OX2 - hjälper oss att förbli ett koldioxidneutralt företag, samtidigt som vi tillför ny vindkraftskapacitet till det europeiska nätet."

De första 24 vindkraftverken är för närvarande under provdrift, övriga tio verk beräknas driftsättas och överlämnas till Allianz under 2016. Därefter kommer OX2 förvalta vindparken på totalt 105 MW såväl kommersiellt som tekniskt.

För mer information och intervjuer kontakta
Paul Stormoen, VD på OX2 Wind, Tfn: +46 (0)70-671 18 18.
Mail: paul.stormoen@ox2.com
Allianz Capital Partners: Stefanie Rupp-Menedetter, Tfn: +49 89 3800-2743.
Mail: s
tefanie.rupp@allianzcapitalpartners.com

Om Allianz Capital Partners
Allianz Capital Partners är Allianz Groups investeringsplattform för alternativa investeringar. Med kontor i München, London, New York och Singapore hanterar Allianz Capital Partners en investeringsvolym på cirka 10 miljarder euros. Fokus är direkta investeringar i infrastruktur och förnybar energi liksom privata aktiefonder. Investeringsstrategin har som målsättning att ge en attraktiv långsiktig och stabil avkastning samt spridning i den överordnade investeringsportföljen. För ytterligare information besök www.allianzcapitalpartners.com