• OX2/

Artisten Stefan Sundström spelar för vindkraften - Invigning av Grötlingbos kooperativa vindkraftverk lördag 24 april

På lördag blir det invigning av ett andelsägt vindkraftverk. Bakom föreningen står O2, som driver och administrerar Sverige största vindkraftkooperativ. Ett sextiotal medlemmar från hela Sverige kommer för att se sitt vindkraftverk invigas. I samband med invigningen hålls även ett seminarium för gotlänningarna om hur öborna själva kan äga den vindkraft som planeras att uppföras på Gotland.

-Jag hade lite pengar över, det är det inte alla som har, men jag hade det och det vettigaste som jag tyckte man kunde göra för dom var att köpa andelar i ett vindkraftskooperativ. Slippa sitta och försöka begripa obegripliga elräkningar från elbolag som i profitens namn skitar ner våran jord, säger Stefan Sundström, artist och medlem i O2 El Ekonomisk Förening. Förutom andelsägarna som köpt in sig i det nya vindkraftverket, kommer Gotlands kommunalråd Lars Thomsson att vara på plats och vindkraftpionjären Göte Niklasson, som en gång grundade en av Sveriges äldsta vindkraftprojektör, gotländska Vindkompaniet, som idag gått upp i O2. Några lyckliga medlemmar kommer också att få ta hissen upp i de åttio meter höga tornen och beundra utsikten. För fika står ungdomarna IF Hansa Hoburg. -På Gotland finns några av landets mest lönsamma vindplatser. Samtidigt är det viktigt att de som upplåter sin mark, eller vars närområde förändras, känner att de får någon utdelning av det. Spritt ägande är ett sunt sätt att förverkliga utbyggnaden på Gotland, säger Linda Magnusson, ansvarig för vindkraftkooperativet O2. Invigningen äger rum kl 9 lördag 24 april i Grötlingbo. Seminariet äger rum kl 13 – 17 i Wisby Strand Congress & Event Allmänheten är välkommen +++ Fakta om det Grötlingbos andelsägda vindkraftverk • Ägare vindkraftverk 1: O2 El Ekonomisk Förening (ca 550 andelsägare), vindkraftverk 2: Olof Jakobsson, markägare • Driftsattes hösten 2009 • Vindkraftverk: 2 MW Vestas V90, höjd 80 m exklusive rotorblad • Beräknad produktion per verk: ca 5,65 GWh, vilket räcker för årsförbrukning för ca 1 100 hushåll • Eftersom ny vindkraft ersätter importerad el som ofta kommer från gamla kolkraftverk i Europa, innebär tillskottet från de två nya vindkraftverken en miljöbesparing på 9 000 ton/år Så kan gotlänningarna äga vindkraften på Gotland Andelar: Hushåll, bostadsrätter och mindre företag kan köpa in sig i fullstora vindkraftverk för sin elförbrukning. På det viset kopplar man bort sig från elbörsen och oförutsägbara prisökningar och garanteras ett lågt och stabilt pris samtidigt som man gör en stor insats för miljön. Företag: Kan köpa ett eller flera vindkraftverk och producera sin egen el, vilket ger låga och stabila energikostnader. Att köpa ett vindkraftverk och sälja elen vidare är även det en lönsam affär. Som ägare av vindkraftverk bidrar man också på ett betydande sätt till en framtid med enbart förnybar energiproduktion. Kommuner: Genom att investera i vindkraft kan kommunen sänka sina elkostnader, försäkra sig mot framtida prisökningar och bidra med många gröna kilowattimmar.