• OX2/

Dyrare el i Skåne gör det mer lönsamt att äga andelar i vindkraftverk

Den 1 november delas Sverige in i fyra elprisområden. Det kan bli dyrt för skåningarna, eftersom elpriset förväntas bli högre i södra Sverige än i övriga landet. Men genom att bli delägare i ett vindkraftverk hoppar man av elpriskarusellen och halverar sitt elpris samtidigt som man gör en stor miljögärning.

– En person som blir delägare i ett vindkraftverk äger sin egen el och berörs inte av de nya elområdena. Det innebär att de fördelar som man alltid får som andelsägare nu blir ännu större. Det handlar om att man får ett halverat och stabilt elpris och samtidigt gör en miljögärning som slår det mesta, säger Linda Burenius Magnusson, vd för O2 Vindel som driver Sveriges största vindkraftskooperativ.

Den 1 november delas Sverige in i fyra elprisområden. Gränserna mellan områdena går där det finns flaskhalsar för överföring av el. I norra Sverige finns ett överskott av elproduktion jämfört med efterfrågan, men i södra Sverige är det tvärtom. Det betyder att elpriset väntas bli högre för alla som bor söder om en linje från Varberg i väster till Oskarshamn i öster.

­– Många konsumenter känner frustration över hur elmarknaden fungerar och har svårt att acceptera högre elkostnader. Därför kan det vara bra att känna till att man kan hoppa av elpriskarusellen och slippa dyra mellanhänder genom att äga sin egen el, säger Linda Burenius Magnusson.

I Skåne finns redan det minst 1 585 hushåll som äger andelar i vindkraftverk. I hela Sverige har vindkraftskooperativen totalt 25 500 medlemmar, en ökning med 32 procent de senaste två åren. Första halvåret 2011 har O2 Vindel tredubblat antalet sålda andelar jämfört med samma period året innan.

Fakta om att bli delägare i vindkraftverk
När man köper andelar blir man medlem i O2 El Ekonomisk Förening, där medlemmarna själva idag äger sju vindkraftverk på olika ställen i Sverige. Varje andel ger 1 000 kilowattimmar per år till ett pris på 20 öre per kWh. Totalkostnaden inkl energiskatt och moms är 66 öre, vilket kan jämföras med 115 öre per kWh som var genomsnittpriset i hela Sverige för vanlig el under 2010. En andel kostar 6 700 kr och kan återköpas av föreningen eller säljas privat. Historiskt sett har andelarna ökat stadigt i värde sedan början på 2 000-talet.

Linda Burenius Magnusson, vd för O2 El Ekonomisk Förening och O2 Vindel, 070-395 34 14

Om O2 El Ekonomisk Förening
O2 El Ekonomisk Förening är Sveriges största vindkraftskooperativ och har idag drygt 3 500 medlemmar som tillsammans äger sju vindkraftverk på olika platser i Sverige. O2 Vindel administrerar föreningen och O2 kraft sköter drift och underhåll av vindkraftverken. O2 har tjugo års erfarenhet i branschen och står bakom en femtedel av den vindkraft som finns i Sverige. Läs mer på www.o2.se