E-Kraft förvärvar ett tredje vindkraftverk

E-Kraft, ett nätverk som idag består av 78 företag i Gnosjöregionen, investerar i ett tredje vindkraftverk. Avtalet skrivs med O2 som ska uppföra verket i en vindpark på Mässingberget i Dalarna.

E-Kraft startade 2010 och är ett gemensamt kraftbolag för företag och andra juridiska personer i Gnosjöregionen som vill producera sin egen el. Idag består nätverket av 78 företag som tillsammans omsätter ca 6 miljarder kr. De köpte sina två första vindkraftverk 2011 och nu förvärvar de sitt tredje verk.

- Priserna har gått ner på vindkraftsmarknaden och det är ett bra tillfälle att investera i ett nytt vindkraftverk. Vi vill växa och välkomnar fler företag att ansluta sig och säkra ett lågt elpris. Målsättningen är att betala högst 20 öre per kWh i minst 20 år, säger Anders Axelsson, vd på E-Kraft.

Det nya vindkraftverket kommer att ingå i en vindkraftspark som O2 ska bygga på Mässingberget i Orsa kommun, Dalarnas län. Alla relevanta bygglov och tillstånd är beviljade och förberedande arbeten har påbörjats på platsen. Driftstart och överlämnande till E-Kraft beräknas till början av 2015. O2 kommer att fortsätta förvalta vindparken kommersiellt och tekniskt via en separat överenskommelse.

Vald turbin är Vestas V100-2.0 MW som har en rotor på 100 m och en effekt på 2,0 MW. Totalt kommer de tre verken som E-Kraft äger att producera ca 17 GWh per år från och med år 2015.

– Det är glädjande att E-Kraft investerar för en hållbar framtid och samtidigt bidrar till en mer sund kraftproduktion genom ökad konkurrens, säger Paul Stormoen, vd på O2 Vindkompaniet.

För mer information kontakta:
Anders Axelsson, VD på E-Kraft, mobil 070-673 30 22, info@e-kraft.se
Paul Stormoen, VD på O2 Vindkompaniet, mobil 070-671 18 18, paul.stormoen@o2.se

Om E-Kraft
Hösten 2008 bestämde vi oss för att starta upp ett nätverk   för företag, med en gemensam målsättning att genom sann Gnosjöanda, samarbeta   och börja producera egen el. Under 2009 utvidgades nätverket och vi blev   tillräckligt många för att klara av finansieringen. Den 2 november 2010   bildade vi ett gemensamt kraftbolag. I juni 2011 köpte vi våra två första   kraftanläggningar. Produktionen av el startade i november 2011. Idag har   nätverket 78 medlemmar som tillsammans omsätter ca 6 miljarder kr. Läs mer på  www.e-kraft.se

O2 utvecklar, bygger, finansierar och driver vindkraftsparker. Företaget är ledande inom storskalig landbaserad vindkraft i Norden. Tillsammans med sina partners och investerare driver O2 kontinuerligt utvecklingen mot en hållbar framtid. För ytterligare information besök www.o2.se

Priserna har gått ner på vindkraftsmarknaden och det är ett bra tillfälle att investera i ett nytt vindkraftverk. Vi vill växa och välkomnar fler företag att ansluta sig och säkra ett lågt elpris. Målsättningen är att betala högst 20 öre per kWh i minst 20 år.
Anders Axelsson, vd på E-Kraft.